Dilluns 5.10.2015 06:00
OPINIÓ
Fa una setmana de les eleccions del 27-S i, tot i l’estancament en la
negociació per a formar govern, hi ha moviments clars que comencen a
intuir-se, sobretot a l’àmbit internacional. No hi ha cap més remei.
L’establiment d’un període màxim de divuit mesos per a proclamar la
independència obliga els actors internacionals, principalment Europa, a
prendre’s el cas català amb un altre aire. Ara el rellotge ja compta cap
arrere i no hi ha temps a perdre.
A tot el món la lectura més generalitzada de les eleccions és doble.
Per una banda, excepte els partits i els mitjans espanyols, tothom
reconeix que és una victòria impressionant de l’independentisme català.
Però, per una altra, el fet de no haver arribat al 50% del vot popular
és una raó per a argumentar que cal un referèndum vinculant i acordat
que definitivament aclaresca què pensa la població. Ens pot agradar o
no, però és això que més se sent arreu. Fins i tot Alex Salmond, que
durant la campanya del seu referèndum ens va tractar gairebé
d’empestats, ara va i s’apunta a donar-nos lliçons en aquest aspecte.
Avís: que la comunitat internacional propose o impose un referèndum
vinculat és una hipòtesi que no ens hauria d’espantar gens i que no és
cap renúncia a res. Si ve de fora i sobretot si la implementació del
resultat la garanteix la Unió Europea seria una magnífica notícia
perquè, encara que ens puga fer mandra fer-ne un altre, aquest ens
garantiria una eixida ràpida i senzilla com a estat independent. Dit
això nosaltres no hem de fer cap pas per demanar-lo. Només hem de pensar
què faríem si ens el demanen.
Que és probablement el que passarà. La demanda internacional d’un
referèndum oficial i vinculant creixerà i serà una constant aquests
mesos vinents, especialment quan s’acoste el final del període
transitori. Té una lògica molt evident i per explicar-la repetiré una
dada que ha de quedar marcada en el cap de tothom: el referèndum
d’Escòcia es va convocar perquè l’SNP havia guanyat amb el 44% dels vots
i el primer referèndum quebequès perquè el Partit Quebequès havia
guanyat amb el 41%.
Ací hem obtingut el 48%. I no hi ha cap altre cas
comparable. En el món democràtic hi ha, doncs, uns precedents molt clars
sobre què cal fer en un cas com aquest i com cal reaccionar a un vot
com el nostre. I això significa que hi haurà pressió intensa sobre
Espanya perquè accepte fer el que van fer el Regne Unit i el Canadà,
perquè els estats que ens envolten volen evitar un conflicte diplomàtic i
constitucional, per damunt de tot.
Cosa que nosaltres també la volem, amb la sola diferència que ja no
farem qualsevol cosa per evitar-lo. Tothom sap que si fos possible de
proclamar la república catalana d’acord amb Espanya seria molt millor
que una declaració unilateral. Però la qüestió és si hi ha cap
possibilitat que Espanya accepte fer un referèndum com aquest: clar,
legal i vinculant siga quin siga el resultat. I ací és on el moviment
internacional en favor del referèndum comença a posar-se interessant.
Perquè la pressió, de sobte, ha canviat de bàndol. Declaracions de
polítics i juristes, editorials de diaris tan influents i diversos com
els de Le Figaro o The New York Times, presa de posició de partits
polítics d’uns quants països… Hi ha una gran coincidència: arreu la
novetat és que l’acusat d’impedir una solució negociada al tema català
és l’estat espanyol.
Madrid confia en un argument que s’esmicola: que la constitució no ho
permet. Però això és un argument incomprensible en l’escena
internacional perquè posa la llei per davant de la democràcia.
Per això
si el nou govern i parlament catalans no afluixen, i no ho haurien de
fer de cap manera, la pressió creixerà més i més sobre l’estat espanyol.
I ens trobarem en una situació que té també un precedent molt
important: Brijuni.
Brijuni (més conegut com Brioni en italià) és un conjunt d’illes
d’Ístria que són un gran reflex del que ha estat Europa. Van ser
venecianes i austro-hongareses, van passar a les mans d’Itàlia i després
a la Iugoslàvia de Tito, que hi va instal·lar el seu paradís d’estiu.
Avui són part de Croàcia i feren un paper determinant en el procés
d’independència, un paper que ens convé de saber perquè pot ser un
precedent remarcable.
Eslovènia i Croàcia van proclamar unilateralment la independència de
Iugoslàvia el 25 de juny de 1991, una independència que la Comunitat
Europea es va negar en rodó a reconèixer. Pocs dies després, el 7 de
juliol, i a fi d’evitar-la, la Comunitat Europea es va reunir a Brijuni
amb els governs d’Eslovènia, Croàcia i Iugoslàvia per mirar de trobar
una solució al conflicte. El resultat va ser un acord que preveia que
els dos nous estats congelaven la independència temporalment i, en
canvi, la Comunitat Europea es comprometia a forçar Iugoslàvia a cercar
un nou acord federal que inclogués algunes de les demandes que
presentaven Eslovènia i Croàcia des de feia anys. Vosaltres no us feu
independents i nosaltres farem que Iugoslàvia abandone la seua posició
de dir no a tot.
Per no fer-ho llarg m’estalvie les peripècies, molt interessants, que
van passar aquelles dies i vaig a la conclusió. El 15 de gener de 1992,
set mesos després, la Comunitat Europea va decidir de reconèixer
definitivament la independència d’Eslovènia i Croàcia. Fou després de
constatar que el govern iugoslau no tenia intenció de trobar cap solució
negociada al conflicte i que totes les propostes que feien les dues
noves repúbliques i la comunitat internacional topaven amb el mateix
mur: la constitució iugoslava no ho permet. Allò que Europa no volia al
juny de cap manera va ser l’opció triada al gener. Impressionada,
Europa, per la decisió i la fermesa en favor de la independència dels
eslovens i croats i enutjats, tots, per la intransigència del govern
iugoslau.
Doncs bé, tinc la sensació que, després del 27-S, el perfil de
Brijuni ha aparegut en l’horitzó i que la inquietud internacional per
l’actitud espanyola ha pujat molts graus. Creixen de forma molt clara
els partidaris d’exigir a Espanya que convoque un referèndum vinculant a
Catalunya, com el d’Escòcia i Quebec i aquesta és una bona notícia per a
nosaltres. Perquè Espanya no ho farà això, no ho acceptarà per més
pressió internacional que tinga, i si nosaltres continuem el camí marcat
dels divuit mesos hi haurà un moment en el qual la pregunta estarà
sobre la taula de la comunitat internacional: qui és qui fa impossible
una solució lògica i democràtica al problema català? Una pregunta que,
com en el cas d’Eslovènia i Croàcia serà impossible que no tinga
conseqüències favorables per a nosaltres.
PS. Per cert que no em puc estalviar una anècdota geogràfica: Brijuni
obre per dalt una mar Adriàtica que per baix la tanquen Lèucada,
Cefalònia …i Ítaca. Ep! només és una casualitat.
Enllaç noticia :
http://www.vilaweb.cat/noticies/bones-noticies-sembla-que-ens-acostem-a-brioni/
dilluns, 5 d’octubre del 2015
Vicent Partal : Sembla que ens acostem a Brioni
Publicado por
Rosa Mary
Etiquetas:
antidemòcrata
,
Brijuni
,
Brioni
,
CATALUNYA
,
Croàcia
,
DUI
,
empar internacional
,
Eslovènia
,
Govern Espanyol
,
INDEPENDÈNCIA
,
Ítaca
,
Iugoslàvia
,
opinió
,
POLITICA
,
Procés Català
,
REFERENDUM
,
Vicent Partal
en
17:49:00
Subscriure's a:
Comentaris del missatge
(
Atom
)
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada