El Parlament Europeu aprova una esmena de CiU que insta la Comissió Europea a garantir la competència en la gestió de ports i aeroports dins de cada país, en una referència clara a l'excepcionalitat monopolística d'AENA i Puertos del Estado.
E l sistema de gestió centralitzada dels aeroports espanyols a mans de l'empresa pública AENA és una peça de museu a Europa. Només Romania, Finlàndia, Portugal i Noruega, amb tràfics minúsculs comparats amb els que acumulen la cinquantena d'aeroports espanyols, s'acosten al model d'AENA. Si bé l'empresa pública dependent del ministeri de Foment va sortir a borsa fa unes setmanes i el 49% del capital és a mans no estatals, el control continua essent públic, i per tant, a la pràctica és un règim monopolístic que impedeix la competència entre aeroports de la xarxa i vampiritza els recursos dels aeroports rendibles per sostenir unes altres infraestructures no justificades ni econòmicament ni socialment.
Però, per primera vegada, una institució europea s'ha pronunciat en contra del manteniment d'aquestes relíquies i ha obert la porta a un canvi legal que obligaria l'Estat espanyol a jugar amb les regles de joc de lliure competència que apliquen la gran majoria d'Estats de la UE. A instàncies de l'eurodiputat de CDC Ramon Tremosa, el Parlament Europeu ha votat, en el marc de l'aprovació de l'Informe Anual de la Competència, que fiscalitza l'actuació de la Direcció General de la Competència de la Comissió Europea, una esmena en què es reclama que les xarxes aeroportuàries i portuàries (com AENA i Puertos del Estado), que encara avui estiguin gestionades per un estat, han d'obrir-se a la lliure competència.
L'esmena es va aprovar dimarts 9 de març per 396 vots a favor, 267 en contra i 32 abstencions. Com era previsible, els eurodiputats del PP i del PSOE hi van votar en contra, però també ho van fer Ciudadanos i Podem, mentre que CiU, ERC, i els diputats catalans d'ICV i el PSC van donar suport a la proposta convergent. A Brussel·les quedava clar que els partits espanyols, els vells i els nous, estan molt satisfets amb el model de gestió de tall franquista de les infraestructures, que ha donat com a resultat una xarxa sobredimensionada que engreixa dia a dia el forat en els comptes d'AENA i de Puertos del Estado.
L'esmena insta els Estats membre i la Comissió Europea a "augmentar els seus esforços per garantir una competència justa i de millor qualitat dels serveis en el sector ferroviari, així com en la gestió de ports i aeroports xarxes, sobretot quan la seva gestió és un monopoli del Govern central", i remarca que la competència "no implica necessàriament la privatització dels serveis existents". També demana a la Comissió que s'asseguri que "els transportistes no abusin de la seva posició dominant en determinats aeroports".
L'impulsor de l'esmena, Ramon Tremosa, considera que decisió del Parlament posa de manifest la incomoditat europea amb el model de gestió d'AENA i Puertos del Estado, que no permet la competència entre aeroports i ports d'un mateix país, i que representa un llast per al creixement econòmic i per a les tarifes que paguen els usuaris d'aquestes infraestructures. "Europa dóna un clar avís a PP i PSOE que l'Estat espanyol no pot continuar amb un model de gestió aeroportuària i portuària propi del segle XIX", ha assenyalat Tremosa.
L'Informe Anual que ha aprovat l'Europarlament no és vinculant, però políticament molt significatiu, especialment pel que fa a les futures regulacions obligatòries en aquests àmbits de gestió d'infraestructures per a tots els Estats membre, les quals ja s'estan discutint a la UE.
Enllaç noticia :
http://www.eltemps.cat/ca/notices/2015/03/brussel-les-questiona-el-monopoli-espanyol-d-infraestructures-8979.php
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada