dimarts, 9 d’agost del 2022

El Tribunal Suprem tomba els projectes lingüístics de dues escoles per incomplir el 25% de castellà

 

 

LLENGUA CATALANA

 

 

L'alt tribunal espanyol ha anul·lat els plans lingüístics d'un centre d'Abrera i un de Barcelona 

 

Joel Carrasco Albertus 

 

Foto: Pexels
Barcelona. Dimarts, 9 d'agost de 2022. 16:12
Actualitzat: Dimarts, 9 d'agost de 2022. 16:49
Temps de lectura: 2 minuts
 

 

 


 

 

 

El Tribunal Suprem ha tombat per primer cop els projectes lingüístics de dues escoles de Catalunya per incomplir el 25% de castellà en el programa docent. La secció primera del contenciós-administratiu ho ha decidit després de desestimar els recursos de cassació de la Generalitat contra la sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, en considerar que manquen de motivació. El Suprem ha anul·lat així els projectes lingüístics de dos centres escolars, un d'Abrera, el Josefina Ibáñez, i l'altre de Barcelona, el col·legi Bogatell, ja que "no s'ha fonamentat prou". A més, les providències del Suprem als recursos del Govern, amb data 13 de juliol i davant les quals no cap recurs, imposen a la Generalitat les costes del procés judicial.

 

L'alt tribunal espanyol, a més a més, ha escarnit a la Generalitat per recórrer la decisió del TSJC de "forma generalitzada sobre el sistema lingüístic, sense altra acotació i

matís", una circumstància que "no sembla degudament complementada sinó per referència en excés genèriques i indeterminades que contrasten amb el caire casuístic que presenta el litigi". El Suprem, amb aquesta argumentació, no entra a valorar a fons la qüestió i tomba els recursos del Govern, ademés de quedar anul·lats els plans dels dos col·legis catalans. Aquests dos plans lingüístics dels centres de Primària van ser els primers que va tombar el TSJC, el març de 2021. Després van arribar altres, que junt amb els casos dels dos centres d'Abrera i Barcelona, la Generalitat va recórrer davant del Suprem. Per tant, les sentències del TSJC, ara confirmades pel TS, inclou una referència a la Llei Orgànica de Millora de la Llei Orgànica d'Educació (Llei Celaá), subratllant que la llengua espanyola ha de ser vehicular per mandat constitucional, segons la jurisprudència del Constitucional.

 

Amb la inadmissió a tràmit dels recursos del Govern, ara l'estratègia de la conselleria d'Educació que encapçala Josep Gonzàlez-Cambray, queda a l'aire. Ja que en ambdues escoles s'aplicarà el 25% de castellà en el curs que ve, satisfent el reclam de les famílies demandants. La presidenta de l'Assemblea per una Escola Bilingüe (AEB), Ana Losada, ha valorat "molt positivament aquestes provisions perquè demostren que independentment que estiguem bloquejats amb el 25% els centres han de programar assignatures en castellà". 

"La gent s'ha pensat que el 25% no és vàlid", ha lamentat Losada, que ha reclamat que el castellà "és llengua vehicular a l'escola catalana" perquè el marca la llei. De fet, en les sentències de març de 2021 del TSJC, recorregudes per la Generalitat, es reconeixia a les famílies "un ensenyament que inclogui el castellà com a llengua vehicular, en proporció raonable" que "a falta de la seva concreció" s'ha de fixar en un mínim del 25%.

 

 

 

ENLLAÇ NOTÍCIA :

https://www.elnacional.cat/ca/politica/tribunal-suprem-tomba-projectes-linguistics-dues-escoles-incomplir-25-castella_798879_102.html