dimarts, 7 de juny del 2016

Foment admet l'aturada de l'estació de la Sagrera per presumptes irregularitats



BARCELONA

Ajuntament i Generalitat demanen la reactivació immediata dels treballs de la llosa de cimentació

Foment es compromet a reprendre la llosa i a una reunió mensual amb les administracions

 

Foment es compromet a impulsar de manera imminent les obres de la Sagrera



, Barcelona | 07/06/2016 a les 20:21h





D'esquerra a dreta, Ricard Font, Josep Rull, Ada Colau i Janet Sanz | Departament de Territori i Sostenibilitat




El Ministeri de Foment ha justificat aquest dimarts l'aturada de les obres de l'estació de la Sagrera des de fa dos anys per presumptes irregularitats dels contractistes. El secretari d'Estat d'Infraestructures, Julio Gómez Pomar, ha explicat que a principis del 2014 van constatar l'existència de diferències entre el volum d'obra executada i el d'obra certificada, per la qual cosa es va encarregar una auditoria interna i una d'externa, fet que va motivar l'aturada dels treballs. Les auditories es van traslladar a la Fiscalia Anticorrupció el 2015.


Ho ha dit en roda de premsa després de la primera reunió del Consorci Sagrera Alta Velocitat des del juliol del 2013, a la qual han assistit també l'alcaldessa, Ada Colau, i el conseller de Territori i
Sostenibilitat, Josep Rull. El consorci el formen el ministeri de Foment, la Generalitat i l'Ajuntament. De l'estació s'ha executat el 19% de l'obra prevista, i dels accesos viaris i ferroviaris, el 36%, ha concretat Gómez Pomar.


En una altra roda de premsa conjunta posterior a la del secretari d'Estat, l'alcaldessa i el conseller han reconegut que és el primer cop que Foment els ha comunicat les presumptes irregularitats, i han demanat al ministeri la reactivació immediata dels treballs de la llosa de cimentació de l'estació. Foment reclamarà a la represa immediata de les obres a la mateixa contractista de les presumptes irregularitats.


​Gómez Pomar ha afirmat que "no hi va haver més remei que parar l'execució" dels treballs per realitzar les auditories, el resultat de les quals ha dit que podien tenir "transcendència penal" i es van traslladar a la Fiscalia Anticorrupció. Un cop es reprenguin les obres de la llosa, la seva execució serà d'un any. Si el contractista no tira endavant l'obra, llavors s'explorarien sancions o es podria rescindir el contracte, però l'obra acumularia nous retards.


L'alcaldessa ha censurat la "manca d'informació i de transparència" de Foment, tot i que l'Ajuntament i la Generalitat comparteixen la responsabilitat financera de tirar endavant les obres, una situació que ha coincidit amb el conseller en qualificar-la "d'anormalitat". Rull ha retret a l'Estat que "ha actuat de manera unilateral", i ha insistit a reclamar-li que reactivi les obres perquè té els diners per fer-ho.


Vells compromisos de la llosa i de Sant Andreu Comtal
 

De la reunió també n'ha sortit el compromís que a partir del juliol es reunirà mensualment la comissió executiva del consorci, que és un grup tècnic que permetrà a les administracions que el formen fer el seguiment dels treballs de la llosa i el disseny de l'estació, entre d'altres. També es preveu que en 15-20 dies es puguin iniciar les obres del col·lector de la Rambla Prim, i que s'impulsarà una nova licitació d'obres a l'estació de Sant Andreu Comtal.


Segons Colau, els compromisos de la reactivació immediata dels treballs de la llosa i de la licitació de Sant Andreu Comtal són els mateixos que va arrancar al setembre a la ministra de Foment, Ana Pastor. L'alcaldessa i Rull s'han mostrat escèptics sobre si Foment els complirà, però Colau ha afirmat que la situació és "tràgica" a la Sagrera i que els veïns no han d'esperar més.


La manca d'una relació fluïda entre les administracions catalanes i Foment s'arrossega des de fa mesos. La ministra de Foment, Ana Pastor, es va comprometre l'1 de setembre amb Colau a reactivar de manera imminent les obres de la Sagrera per tenir enllestida l'estació el 2019. No obstant això, les obres no han avançat, i Colau va enviar al desembre una carta a Foment amb la qual va exigir-li que posés en marxa els treballs, que es van iniciar el 2008.



Enllaç noticia :