dijous, 18 de maig del 2017

Comença una ofensiva política a Espanya contra els llibres de text catalans



PAÍS - PRINCIPAT







El PP es compromet amb Ciutadans a enfortir la inspecció dels continguts dels llibres escolars 

















Per: Redacció 

18.05.2017  13:55





Ciutadans, el PP, el govern espanyol i alguns dels principals diaris espanyols han començat una ofensiva contra els llibres de text que s’editen a Catalunya. El minstre d’Educació espanyol, Íñigo Méndez de Vigo, es va comprometre ahir al congrés a trobar mesures més àgils i contundents d’inspecció per a intervenir sobre el contingut dels llibres de text catalans. Ho va fer responent una moció presentada pel diputat de Ciutadans Juan Carlos Girauta en què demanava al govern espanyol que prengués mesures contra el contingut d’aquests llibres.



I efectivament, l’alta inspecció de l’estat, que depèn del ministeri d’Educació, avaluarà ‘amb caràcter detallat i amb urgència’ si els llibres de text catalans vulneren la LOMCE. Així ho ha dit avui el secretari d’estat d’Educació, Marcial Marín. ‘Aquest informe que ha aparegut als mitjans de comunicació ens ha fet demanar a l’alta inspecció un informe detallat’.



Girauta s’exclamava així:














Méndez de Vigo li responia que prendrien mesures per ser més eficaços: ‘Aquesta tasca el ministeri la fa i la compleix. És una tasca que s’ha d’activar mitjançant una denúncia. I el que fa el ministeri és avisa l’alta inspecció, que envia un requeriment a la comunitat educativa pertinent, s’estableix un diàleg i en cas que no hi hagi acord, es recorre als tribunals. Aquest és el procediment. Estic disposat a canviar-lo, a buscar-ne un altre que sigui més eficaç i per això crec que tenim ara un instrument útil:



la subcomissió del pacte d’estat per l’educació ens pot permetre de trobar un procediment que faci el que vostè diu que s’ha de fer, i que comparteixo.’



Malgrat el compromís, el diari El Mundo ha trobat que no n’hi havia prou, i ha obert la portada d’avui amb el titular: ‘Via lliure al nacionalisme per a adoctrinar en els llibres de text’.












Un informe impactant
Aquesta ofemsiva es fonamenta en un informe elaborat recentment per un sindicat minoritari a Catalunya anomenat AMES (Acció per a la Millora de l’Ensenyament Secundari). Es tracta d’un sindicat molt pròxim a Ciutadans i que ha fet campanya aquests últims anys contra la immersió lingüística en català a l’escola. Aquest informe es titula ‘Adoctrinament ideològic partidista en els llibres de text de Catalunya, de la matèria “coneixement del medi” (geografia, història i ciències socials) de 5è i 6è de primària



L’informe assenyala les mateixes editorials que Ciutadans en la iniciativa al congrés espanyol: Anaya, SM, la Galera, Vicens Vives i Santillana. I examina alguns dels continguts que hi ha en els llibres.



Un exemple: es fixa en el llibre ‘Medi natural, social i cultural’ de l’editorial Barcanova, del cicle superior 2 de primària. Es queixa que en el llibre es parli de Carles I de Castella i de Catalunya-Aragó i no de Carles I d’Espanya. I, en un altre exemple, critica com es refereix el llibre a la Guerra dels Segadors d’aquesta manera: ‘En la pàgina 210, quan es parla de la guerra dels “Segadors”, no es diu que si Catalunya hagués donat suport a Felipe IV davant de la declaració de guerra de França el 1635, en comptes d’aliar-se amb els francesos i haver arribat, fins i tot, a declarar el rei de França comte de Barcelona, segurament no s’hauria perdut la guerra que va acabar en la pau dels Pirineus en la qual es va acceptar la pèrdua del Rosselló i de mitja Cerdanya’.



I aquesta consideració sobre la Guerra de Successió:











O aquesta sobre la fotografia històrica de Francesc Macià al balcó del Palau de la Generalitat:











Tampoc no els agrada, en relació amb un altre llibre, que es parli de les tradicions i símbols de Catalunya sense fer esment ‘a les institucions polítiques i administratives de l’estat’.











Tampoc no entenen que en aquest mapa se situï Catalunya:













Enllaç noticia :