dijous, 15 de setembre del 2016

Adif es «desvincula» dels compromisos d'inversió de Foment a Catalunya



INFRAESTRUCTURES




L'empresa pública respon al Govern que els acords d'inversió amb el Ministeri pel servei de Rodalies no són vinculants

El conseller de Territori afirma que el gestor d'infraestructures ferroviàries està ''fora de control'' al ''desautoritzar'' els pactes polítics que es van signar amb la ministra Ana Pastor

Rull diu que presentarà el contenciós contra Adif en el termini d’un mes






| 15/09/2016 a les 13:16h
 
 
 
 
 
 
Un comboi de línia R1 de Rodalies sortint de l'estació de Sant Adrià de Besòs. Foto: Adrià Costa
 
 
 
 



El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, està ''tip'' de fer rodes de premsa per denunciar el mal servei de Rodalies i encara més després de la resposta que ha rebut d'Adif al requeriment previ administratiu per demanar explicacions per no executar el pla d'inversions de 306 milions compromès el 2013 amb Foment i del qual només s'ha executat el 4,1%. Rull ha assegurat que, en la seva resposta, Adif assegura que els acords polítics del Ministeri de Foment no els vincula administrativament en l'execució de les seves inversions. Rull ha qualificat ''d'escandalosa'' la resposta d'Adif que ''desautoritza'' els acords anunciats per la ministra Ana Pastor. El conseller ha assegurat que ''Adif està fora control''.

 


El conseller ha assegurat que si hi havia algun dubte per part del Govern a optar per la via judicial per
resoldre el conflicte de Rodalies de Barcelona, ara ja ''no ens queda cap mena de dubte'' després de la resposta d'Adif al requeriment previ administratiu presentat pel Govern abans de l'estiu.



Rull ha afirmat que després de llegir la resposta del president d'Adif, Gonzalo Ferre, la determinació del Govern per iniciar la via judicial per resoldre el conflicte de Rodalies ''és granítica''. La via política i de negociació ha quedat esgotada, ha reblat el titular del Departament de Territori i Sostenibilitat. 


 

Adif respon que ''l'incompliment al que es fa referència (la manca d'inversió en la infraestructura) no deriva d'una obligació recollida en el citat acord (acord del 8 de febrer del 2010) i per tant entraria dins de l'àmbit de la discrecionalitat d'Adif i de l'administració general de l'Estat a la que l'entitat està adscrita, en quan el quant i el com executar inversions en les infraestructures de les que és titular''.

 


Més de 45.000 combois afectats

El conseller ha recordat que entre el 2012 i el 2016 el servei de Rodalies de Barcelona ha recollit 1.597 incidències que s'han produït derivades del mal estat de la infraestructura i per la manca d'inversions. Els trens afectats per aquestes incidències han estat 45.392 combois i el nombre de persones afectades a l'entorn de 5 milions. Aquesta és una situació ''vergonyosa'' i el Departament ja ''està tip de fer rodes de premsa'' per denunciar el mal estat del servei.

 


El balanç de l'últim trimestre és també decebedor. L'índex de puntualitat dels trens de rodalies ha passat del 94% al 86% i el dels trens regionals del 58% al 47%. ''La xarxa de Rodalies no és viable'' i el servei que es dóna és ''vergonyós''. Rull ha reclamat que d'una vegada per totes el govern espanyol decideix el traspàs de totes les competències, inclosa la infraestructura ferroviària, les catenàries i els trens, avui en mans d'Adif.

 


La via dels acords polítics també és una via esgotada com es constata en el fet que el pla d'inversions acordat per al període 2008-2015 de 4.000 milions d'euros només ha vist com s'executava el 10% de les inversions compromeses.

 


Derivat d'aquest pla d'inversions de 4.000 milions incomplert, el 2013 es va aprovar a Madrid, amb presència de la ministra de Foment, Ana Pastor, un acord polític que preveia un pla d'urgència per definir inversions imprescindibles per al bon servei de Rodalies de 306 milions a desemborsar entre el 2013 i el juliol del 2016. D'aquest pla, només s'ha executat el 4,1% del pressupost, segons ha afirmat el conseller. 


 

En la resposta d'Adif al departament, el gestor d'infraestructures assegura que no se sent interpel·lat directament ni per l'acord d'inversions de 4.000 milions ni pel de 306 milions. 


 

Rull assegura que amb aquesta resposta d'una empresa pública que depèn políticament del Ministeri de Foment queda clar que el gestor d'infraestructures ''està fora de control'' al ''desautoritzar'' a la seva autoritat política que és el titular del Ministeri.

 


La decisió d'obrir la via judicial es pren no només per aquests incompliments sinó perquè amb el temps s'ha demostrat que ''amb aquesta gent no es pot negociar''. I ha insistit: "Cal optar per la via judicial perquè aquest no és un problema polític entre governs sinó que és un problema que afecta directament a la ciutadania que no rep el servei de mobilitat que requereix l'àrea metropolitana de Barcelona".

 


El contencions administratiu davant l'Audiència Nacional es presentarà ''al llarg del mes d'octubre''. En aquest mes de setembre, el Departament preparà la documentació . A més, d'aquesta manera donarà temps als ajuntaments adscrits a la Federació de Municipis de Catalunya i a l'Associació Catalana de Municipis a decidir en els seus respectius plens afegir-se al contenció administratiu perquè aquest ''no és un problema ni de la Generalitat. És un problema que afecta a tots els ciutadans'', ha dit el conseller.

 


Rull ha recordat que abans de l'estiu el Departament i les dues associacions de municipis de Catalunya, més l'Ajuntament de Barcelona van acordar fer una actuació conjunta en l'obertura d'aquesta via judicial per resoldre el conflicte de Rodalies.






Enllaç noticia :