INFRAESTRUCTURES
L'empresa pública respon al Govern que els acords d'inversió amb el Ministeri pel servei de Rodalies no són vinculants
El conseller de Territori afirma que el gestor d'infraestructures ferroviàries està ''fora de control'' al ''desautoritzar'' els pactes polítics que es van signar amb la ministra Ana Pastor
Rull diu que presentarà el contenciós contra Adif en el termini d’un mes
Redacció | 15/09/2016 a les 13:16h
Un comboi de línia R1 de Rodalies sortint de l'estació de Sant Adrià de Besòs. Foto: Adrià Costa |
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, està ''tip'' de
fer rodes de premsa per denunciar el mal servei de Rodalies i encara més
després de la resposta que ha rebut d'Adif al requeriment previ administratiu per demanar explicacions
per no executar el pla d'inversions de 306 milions compromès el 2013
amb Foment i del qual només s'ha executat el 4,1%. Rull ha assegurat
que, en la seva resposta, Adif assegura que els acords polítics del
Ministeri de Foment no els vincula administrativament en l'execució de
les seves inversions. Rull ha qualificat ''d'escandalosa'' la resposta
d'Adif que ''desautoritza'' els acords anunciats per la ministra Ana
Pastor. El conseller ha assegurat que ''Adif està fora control''.
El conseller ha assegurat que si hi havia algun dubte per part del
Govern a optar per la via judicial per
resoldre el conflicte de Rodalies
de Barcelona, ara ja ''no ens queda cap mena de dubte'' després de la
resposta d'Adif al requeriment previ administratiu presentat pel Govern
abans de l'estiu.
Rull ha afirmat que després de llegir la resposta del president d'Adif,
Gonzalo Ferre, la determinació del Govern per iniciar la via judicial
per resoldre el conflicte de Rodalies ''és granítica''. La via política i
de negociació ha quedat esgotada, ha reblat el titular del Departament
de Territori i Sostenibilitat.
Adif respon que ''l'incompliment al que es fa referència (la manca
d'inversió en la infraestructura) no deriva d'una obligació recollida en
el citat acord (acord del 8 de febrer del 2010) i per tant entraria
dins de l'àmbit de la discrecionalitat d'Adif i de l'administració
general de l'Estat a la que l'entitat està adscrita, en quan el quant i
el com executar inversions en les infraestructures de les que és
titular''.
Més de 45.000 combois afectats
El conseller ha recordat que entre el 2012 i el 2016 el servei de Rodalies de Barcelona ha recollit 1.597 incidències que s'han produït derivades del mal estat de la infraestructura i per la manca d'inversions. Els trens afectats per aquestes incidències han estat 45.392 combois i el nombre de persones afectades a l'entorn de 5 milions. Aquesta és una situació ''vergonyosa'' i el Departament ja ''està tip de fer rodes de premsa'' per denunciar el mal estat del servei.
El conseller ha recordat que entre el 2012 i el 2016 el servei de Rodalies de Barcelona ha recollit 1.597 incidències que s'han produït derivades del mal estat de la infraestructura i per la manca d'inversions. Els trens afectats per aquestes incidències han estat 45.392 combois i el nombre de persones afectades a l'entorn de 5 milions. Aquesta és una situació ''vergonyosa'' i el Departament ja ''està tip de fer rodes de premsa'' per denunciar el mal estat del servei.
El balanç de l'últim trimestre és també decebedor. L'índex de
puntualitat dels trens de rodalies ha passat del 94% al 86% i el dels
trens regionals del 58% al 47%. ''La xarxa de Rodalies no és viable'' i
el servei que es dóna és ''vergonyós''. Rull ha reclamat que d'una
vegada per totes el govern espanyol decideix el traspàs de totes les
competències, inclosa la infraestructura ferroviària, les catenàries i
els trens, avui en mans d'Adif.
La via dels acords polítics també és una via esgotada com es constata en
el fet que el pla d'inversions acordat per al període 2008-2015 de
4.000 milions d'euros només ha vist com s'executava el 10% de les
inversions compromeses.
Derivat d'aquest pla d'inversions de 4.000 milions incomplert, el 2013
es va aprovar a Madrid, amb presència de la ministra de Foment, Ana
Pastor, un acord polític que preveia un pla d'urgència per definir
inversions imprescindibles per al bon servei de Rodalies de 306 milions a
desemborsar entre el 2013 i el juliol del 2016. D'aquest pla, només
s'ha executat el 4,1% del pressupost, segons ha afirmat el conseller.
En la resposta d'Adif al departament, el gestor d'infraestructures
assegura que no se sent interpel·lat directament ni per l'acord
d'inversions de 4.000 milions ni pel de 306 milions.
Rull assegura que amb aquesta resposta d'una empresa pública que depèn
políticament del Ministeri de Foment queda clar que el gestor
d'infraestructures ''està fora de control'' al ''desautoritzar'' a la
seva autoritat política que és el titular del Ministeri.
La decisió d'obrir la via judicial es pren no només per aquests
incompliments sinó perquè amb el temps s'ha demostrat que ''amb aquesta
gent no es pot negociar''. I ha insistit: "Cal optar per la via judicial
perquè aquest no és un problema polític entre governs sinó que és un
problema que afecta directament a la ciutadania que no rep el servei de
mobilitat que requereix l'àrea metropolitana de Barcelona".
El contencions administratiu davant l'Audiència Nacional
es presentarà ''al llarg del mes d'octubre''. En aquest mes de
setembre, el Departament preparà la documentació . A més, d'aquesta
manera donarà temps als ajuntaments adscrits a la Federació de Municipis
de Catalunya i a l'Associació Catalana de Municipis a decidir en els
seus respectius plens afegir-se al contenció administratiu perquè aquest
''no és un problema ni de la Generalitat. És un problema que afecta a
tots els ciutadans'', ha dit el conseller.
Rull ha recordat que abans de l'estiu el Departament i les dues
associacions de municipis de Catalunya, més l'Ajuntament de Barcelona
van acordar fer una actuació conjunta en l'obertura d'aquesta via
judicial per resoldre el conflicte de Rodalies.
Enllaç noticia :
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada