dilluns, 8 de juny del 2015

Una estació d'AVE per a 28 habitants

04/06/2015

Otero de Sanabria (Zamora) no té ni bar, ni supermercat, ni farmàcia, però sí disposarà de parada del tren d'alta velocitat.


Alèxia L. Ferret



Entrada del poble Otero de Sanabria


Otero de Sanabria, una localitat ubicada a l’oest de la província de Zamora, que no té ni bar, ni supermercat, ni farmàcia, però que sí tindrà estació d’AVE. Només té 28 habitants i pertany al municipi de Palacios de Sanabria, amb 287 habitants censats. Aquesta serà la segona estació de la província de Zamora, ja que s’està a punt d’inaugurar la de la capital, una ciutat de 65.000 habitants. Per estacions no quedarà.

L’alcalde de Palacios de Sanabria, Jesús Fernández (PP), valora molt positivament la imminent construcció de l’estació d’Alta Velocitat a Otero. “És una gran victòria. Ajudarà al desenvolupament de tota la zona”, explica Fernández a El Singular. “No només és important pel turisme, sinó també per l’enllaç amb Portugal”, diu, i ho justifica dient que a l’agost a la localitat hi viuen 2.000 persones. "El poble estarà molt ben comunicat amb altres pobles que tenen més habitants”.

Les obres s’endarrereixen

La construcció de l’estació havia de començar el passat mes de febrer, però encara no hi ha hagut cap moviment. “En principi ja fa uns mesos que havien d’haver començat. Han retallat el pressupost. Es necessiten 18 mesos per a la construcció. Segurament la inauguració serà a finals del 2016”, insisteix Fernández, que fa 36 anys que és alcalde.

Un cost elevadíssim

Tot i que des del ministeri Foment es va dir que el cost de l’estació a Otero seria d’uns 5 milions d’euros, l’alcalde de Palacios assenyala que tindrà un cost molt més alt. “Hi ha expropiació de terrenys, construcció d’edificis per controlar l’AVE, construcció de zones enjardinades, pàrquings pels voltants de l’estació… Costarà uns 380 milions, abans estava pressupostat per 500”, sentència.

Havia de ser una àrea d’estacionament

Francisco Molina, diputat provincial d’IU, té una visió bastant diferent del projecte. Molina explica a El Singular que inicialment Otero de Sanabria no entrava en els plans de l’Alta Velocitat. “El ministeri contemplava construir allà una àrea d'avançament i estacionament de trens, però el govern de Zapatero va anunciar la seva reconversió en una flamant estació”, comenta.






Recollida de firmes

Des que el PSOE es va comprometre a executar aquesta estació de nova construcció a Otero de Sanabria, les manifestacions i recollides de signatures, així com les iniciatives parlamentàries no han cessat en els últims anys. Les males llengües diuen que el fet que la ministra Ana Pastor sigui de la província de Zamora ha influït en la decisió definitiva de la construcció. Hi haurà dues estacions d’AVE en una mateixa província.

IU no creu que s’acabi construint

Per la seva banda, Molina manifesta que no creu que l’estació s’acabi construint. “Ara diuen que el volen fer només d’una via, això és fer un AVE coix, i no té cap sentit. Per aquest motiu, creiem que no l’acabaran fent”. Actualment, Puebla de Sanabria i Ourense ja estan connectats per un tren ALVIA (també d’alta velocitat) i “l’afluència de gent és molt escassa. Així que si es fa l’AVE, com a molt hi passaran una o dues persones al dia. A l’estiu potser una mica més”, comenta.



Puebla de Sanabria, el poble del costat


“L’estació només tindrà sentit si posen un taller pels trens, com es preveia en un inici. Que hi hagi un tren de reserva per si algun s’espatlla. L’AVE és un tren de luxe, tenim quasi més Alta Velocitat que la Xina. És com si a una persona que l’han de desnonar es compra un Mercedes”, lamenta el diputat provincial. “La línia Madrid – Valladolid és la més deficitària d’Espanya, i és una ciutat amb 300.000 habitants. Imagina’t com pot ser la d’Otero...”.

Es construeixi o no l’estació d’Alta Velocitat a Otero, ja queda al descobert la curiosa manera que té l’Estat de gestionar la xarxa ferroviària. Els interessos personals i partidistes prevalen per sobre de la necessitat real. Milions d’euros malgastats que no s’arribaran a amortitzar mai, mentre el Corredor Mediterrani segueix inacabat.


Enllaç noticia :

http://www.elsingular.cat/cat/notices/2015/06/una_estacio_d_ave_per_a_28_habitants_109522.php