dijous, 15 de maig del 2014

Mas, a La Ser: "L’única solució que em satisfà és preguntar als catalans"

15/05/2014

REFERENDUM

El president de la Generalitat assegura que "no tinc cap problema amb Espanya, però jo em sento català"


Nerea Rodríguez



Artur Mas amb la periodista Pepa Bueno a La Ser


El president de la Generalitat, Artur Mas, ha tornat a defensar avui fermament la consulta, fixada pel 9 de novembre d’enguany. En aquesta ocasió ho ha fet davant la periodista Pepa Bueno, a la cadena Ser: “L’única solució que em satisfà és preguntar als catalans. És l’única solució possible”, i s’ha mostrat “molt escèptic” amb la proposta de reformar la Constitució, “perquè no ho pot fer només el PSOE”, ha argumentat.

En el cas que s’arribés a aquest punt, Mas “només” ha demanat que “la solució a la que arribin, si
creuen que és una bona solució per a Catalunya, que la sotmetin a votació, i que siguin els catalans qui decideixin a les urnes”, i s’ha mostrat crític: “Tinc massa experiència com per creure’m una cosa així”.

Durant l’entrevista, que ha donat aproximadament una hora, Mas ha explicat que “no és cert que hi hagi decisions unilaterals per part nostra, en canvi sí de l’Estat espanyol que ha dit que no hi haurà consulta a Catalunya, passant per la voluntat dels ciutadans catalans”, i ha lamentat que “si nosaltres no fem res, no es farà res, perquè a les institucions de l’Estat ja els va bé que no fem res”.

El president de la Generalitat ha insistit que ell no ha pres cap decisió unilateralment: “Els partits polítics catalans en la seva majoria han pres la decisió de decidir la data i pregunta de la consulta”, i ha criticat que “s’intenta personalitzar el procés català com si fos una bogeria d’Artur Mas, però intento canalitzar la voluntat del poble català expressada en les urnes”.

"Em sento català"

Preguntat per si sent espanyol, Mas ha estat contundent: “Jo em sento català”, i ha afegit: “No vull dir que no em sento alguna cosa, perquè em defineixo en positiu”. La periodista Pepa Bueno ha insistit en nombroses ocasions en la pregunta, però el president català s’ha mostrat ferm: “No tinc cap problema amb Espanya ni amb Europa, i com que estem parlant de sentiments cadascú se sent com vol, i jo em sento català”.

Alhora, ha tornat a explicar que fa mesos que no parla amb el president espanyol, Mariano Rajoy, tot i que ha recordat que fa algunes setmanes va parlar amb ell “per un tema estrictament personal”. Preguntat per si demanarà una cita formalment amb Rajoy, ha explicat: “La cita està més que demanada, i és una mica ridícul parlar de si es demana o no, si hi ha un problema d’Estat majúscul el primer és que es prenguin iniciatives per solucionar-ho”.

I, després de la insistència de la periodista, ha dit: “Li he demanat una cita, però no formalment, perquè si ho faig formalment ja no serà discret”. A més, ha afirmat que “solucionar aquest tema només té una solució: el poble de Catalunya ha de votar. No puc anar a La Moncloa a segellar un pacte amb el president del espanyol com hem fet sempre, ha de ser el poble català qui ho faci”. I, preguntat per què és el que vol parlar amb Rajoy, ha revelat: “Vull parlar amb Rajoy de la forma en què s’organitza aquesta consulta, això és el que es fa a les democràcies avançades”.

"La resposta s’ha de donar a les urnes"


El president català ha explicat a La Ser que en els propers mesos s’aprovarà una llei de consultes catalana, “que no tenen vinculació jurídica estricta, però permeten conèixer l’opinió dels ciutadans”, i després convocarà la consulta. Per això ha demanat que si “l’Estat vol ajudar a resoldre les coses, pot no recórrer aquesta llei, i permetre que se celebri la consulta el 9 de novembre, i així al dia següent sabrem l’opinió dels catalans”.

“La gent pressuposa que la resposta ja està feta, però la resposta s’ha de donar a les urnes. I intentarem implementar el resultat d’aquesta consulta”, ha afirmat Mas. En el cas que la llei de consultes fos recorreguda quedarien “els marcs de les eleccions, tot i que no és el meu desig”. “Tinc clar que s’ha de fer amb un marc legal, i si no ens deixen cap altra opció, haurem de convertir les properes eleccions catalanes en el resultat de la consulta”, ha insistit.

En aquest sentit, ha desitjat: “Tant de bo se n’adonin que és molt millor fer la consulta el 9N amb una llei catalana que no arribar a un escenari de conflicte amb unes eleccions com aquestes”. Finalment, ha reblat: “Totes les cartes no les posaré sobre la taula ara”.


http://www.elsingular.cat/cat/notices/2014/05/mas_a_la_ser_l_unica_solucio_que_em_satisfa_es_preguntar_als_catalans_100660.php