diumenge, 10 de novembre del 2013

"La meva família va ser expulsada el 1492, però jo em sento català"

10/11/2013

Dret a Decidir

Marcos Caballero, dels Cavaller de Falset, expressa la seva simpatia cap a Catalunya, en un col·loqui amb Mas a la Universitat de Tel Aviv


Lluís Bou

Marcos Caballero en una conferència a la Universitat Rovira i Virgili
"La meva família, de Falset, va ser expulsada el 1492, però jo em sento català de dalt a baix". Marcos Caballero ha pres la paraula aquesta tarda al col·loqui que ha protagonitzat el president Artur Mas a la Universitat de Tel Aviv, per expressar la seva simpatia cap a Catalunya.

Marcos Caballero personifica les vicissituds històriques que van viure moltes famílies de jueus catalans, que van ser expulsades al segle XV per ordre dels reis Catòlics. De fet la família de Marcos Caballero en realitat es deia a Catalunya, Cavaller. Els Cavaller. Però Marcos va néixer a Argentina cinc segles després i la seva família ja havia perdut el català originari i s'havien convertit allà en els Caballero. Finalment va marxar a Israel i des de llavors el seu nom és Mordechai Ben Abir. Però amb tot aquest tragí, Caballero no ha perdut mai el contacte amb Catalunya, i l'ha visitada diverses vegades, i fins i tot ha comparegut a la comissió de cultura del Parlament. Ha fet moltes conferències.

Caballero no s'ha volgut perdre avui la conferència de Mas a Tel Aviv, perquè per a ell la visita del president de la Generalitat al país hebreu té un punt de simbòlica fins i tot a nivel personal. "Tanca el cercle", li ha dit a Mas, mentre desitjava sort a Catalunya. Que la necessita.