ESTAT ESPANYOL
La Comunitat de Madrid, sobrefinançada de per si, s'endú el 72% de les licitacions del sector públic estatal, mentre Catalunya només rep el 8,2%, el País Valencià el 3,3% i les Illes Balears, el 0,7%
L’Estat espanyol no només espolia els Països Catalans a través dels mètodes convencionals (infrafinançament, manca d’execució pressupostària, càrrega fiscal superior que en altres regions…) que són àmpliament coneguts, sinó que també s’empesca altres mètodes per continuar espoliant i retallant recursos a favor de la Comunitat de Madrid. Un d’aquests mètodes, que a més a més no es reflecteix ni en les balances fiscals ni en el dèficit fiscal, però que té un gran impacte negatiu pel teixit productiu dels Països Catalans, és la distribució de les licitacions del sector públic estatal. L’últim ‘Informe sobre la distribució territorial de les licitacions públiques’ de l’Assemblea Nacional Catalana (ANC) i l’Assemblea Sobiranista de Mallorca posa de manifest l’alarmant biaix territorial a l’hora de distribuir les licitacions del sector públic estatal. Tal com constata aquest document, elaborat a partir d’un estudi que l’Institut d’Estudis Econòmics Valencià va realitzar el 2020, les empreses madrilenyes concentren el major percentatge de licitacions públiques, en detriment de les empreses catalanes, valencianes i mallorquines, malgrat el significant pes que els tres territoris tenen en el conjunt de l’economia espanyola i la seva competitivitat.
Les empreses catalanes, valencianes i mallorquines, així com les de les altres comunitats autònomes, veu “limitades a la meitat (en el cas de les PIMES) o al 30% (en el cas de les grans empreses) les adjudicacions d’uns òrgans de contractació pública ubicats a Madrid que, en principi”, les quals
l’informe subratlla que “haurien d’operar amb uns criteris de neutralitat regional que semblen poc reflectits en els resultats observats”. Les dades parlen sí soles: el 72% de les licitacions del sector públic estatal les van atorgar òrgans de contractació ubicats a la Comunitat de Madrid, mentre que el 28% restant les van atorgar òrgans de contractació de la resta de comunitats o de l’estranger; un percentatge que puja al 87% en termes d’import adjudicat. En canvi, a les empreses catalanes només se’ls va adjudicar el 8,2% de les licitacions, el que suposa el 5,7% en termes d’import. Al País Valencià el 3,3% de les licitacions i el 3,0% en import i a les Illes Balears, el 0,7% tant del nombre de licitacions com de l’import. Això, sense tenir en compte el pes econòmic que aquests territoris tenen en el conjunt de l’Estat espanyol i de la seva competitivitat, ja que el PIB català representava al 2019 l’any 19,2% del total, el valencià el 9,3% i el balear el 2,7%.De les licitacions dels òrgans de contractació ubicats a Madrid, gairebé el 60% (59,4%) s’adjudiquen a empreses amb seu social a Madrid, el que equival al 64,4% de l’import. Aquesta xifra més que triplica el pes econòmic de la Comunitat de Madrid a Espanya (19,5%). A més a més, l’adjudicació de les licitacions està més concentrada en empreses madrilenyes en aquelles licitacions que han seguit un procediment negociat sense publicitat (70,2%), que en els procediments competitius o en els negociats amb publicitat.
El grau de concentració en empreses madrilenyes de les adjudicacions del sector públic estatal ubicat a Madrid és destacable per a totes les dimensions d’empresa, i se situa al voltant del 50% en les microempreses i en les PIMES, i supera el 70% en les empreses grans.
ENLLAÇ NOTÍCIA :

Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada