OPINIÓ
"El triomf del pensament únic és que no se'n parli, que no se'l mencioni, que es doni per suposat"
Ramon Cotarelo
27/03/2025 22:19
Els totalitarismes són un dels productes de la societat de masses,
descrits per Gustave Le Bon, un metge i antropòleg francès, que va donar
fonament científic al racisme i a la teoria de la inferioritat intel·lectual de les dones. La seva obra principal, Psicologia de les masses (1895), va ser un best-seller entre les classes dominants l’inici del segle XX. Freud se’n va servir per a la seva Psicologia de masses i anàlisi del jo, el 1921. El 1933, Wilhelm Reich li va donar una interpretació política a La psicologia de masses del feixisme. Tot un èxit.
La doctrina és avui saber convencional. A la societat de masses, les
persones perden la seva individualitat, es converteixen en homes-massa,
com deia Ortega el 1931. El raciocini individual és substituït per una
consciència col·lectiva. El judici de les masses és voluble, com la dona
a Rigoletto. Fàcilment influenciable per sentiments i
prejudicis. És fàcil enganyar-les i manipular-les. Segons Le Bon,
necessiten un líder que assenyali el camí i doni sentit a la seva acció.
Al segle XX, trobem
Mussolini, Hitler, Gandhi, Stalin, Khomeini, homes
amb voluntat de poder nietzscheana que personificaven el somni de les
masses: l’imperi, la raça, la llibertat, el comunisme, l’islam.
Vençut el monstre totalitari, Le Bon va caure en l’oblit. Però va
ressuscitar a finals del segle XX, ja que una revisió desapassionada de
la teoria demostrava que les conclusions eren vàlides en el temps dels
mitjans de comunicació de masses.
Els mitjans de masses són els dictadors dels comportaments col·lectius.
La seva missió és encunyar un consens social per interpretar els fets
concrets en un sentit ideològic i encaixar-los en un determinat programa
que, tanmateix, no es fa explícit. Perquè el triomf del pensament únic
és que no se’n parli, que no se’l mencioni, que es doni per suposat.
Només es parla de fets concrets en una perspectiva única, el fonament de
la qual no es qüestiona.
El pensament únic no tolera cap debat sobre el multiculturalisme, que és
un dogma, un a priori, una veritat apodíctica. Qui ho qüestioni patirà
anatema. Raó per la qual la pregunta és pertinent. És possible la
convivència de les cultures si una imposa el seu fetitxisme religiós a
les altres i reintrodueix el suposat delicte de blasfèmia, avui anomenat
islamofòbia? Una cultura que tracta les dones com a éssers de segona?
Què construeix la seva xarxa de tribunals voluntaris i no oficials i
aplica una llei que no és la llei a la Terra en espera de fer-la
obligatòria?
Aquest debat està literalment prohibit als mitjans. La doctrina ve de
l’estúpida i criminal consigna que no cal que els immigrants s’integrin,
encara que provinguin de cultures, com la islàmica, en què la
poligàmia, la pederàstia, la violació, el matrimoni forçós, etc., no són
delicte. I no parlem dels refinats costums de degollar infidels o violar-los.
Quan aquesta alegre llibertat de no integrar-se recau sobre una o més
comunitats que prefereixen ocupar-se dels seus assumptes i no plantegen
problemes de convivència ni pretenen imposar-se, el resultat sovint és
òptim. Però quan recau en una comunitat, com la islàmica, que té com a
objectiu acabar amb les altres comunitats per imposar el seu domini
absolut, el resultat no ho és, almenys per als que tenen com a destí ser
convertits, explotats o morts.
La islamització progressiva d’Europa obliga a plantejar a les autoritats
la pregunta sobre on exactament plantaran la línia de defensa de la
nostra civilització, que es basa en la llibertat de consciència, la
separació en l’Església i l’Estat i la igualtat davant la llei.
Tornant a Le Bon, els casos concrets de masses que estudia són
quatre: les masses anomenades criminals, els jurats, les masses
electorals i les masses parlamentàries. Que les masses poden ser
criminals es veu dia a dia als carrers de les ciutats europees. Que ho
poden ser els jurats i fins i tot els jutges, també és habitual. Gràcies
a les taxes de natalitat, segons molts dels seus predicadors, en un
temps hi haurà una majoria musulmana a la massa electoral. Això vol dir
una majoria de diputats musulmans a la massa parlamentària.
Quina serà aleshores la situació de la minoria no musulmana?
Es
pot dir que aquesta no és una crítica al multiculturalisme, sinó als
que ho fan impossible. Exactament. La qüestió és si serem capaços
d’identificar qui el fa impossible i defensar-nos-en.
ENLLAÇ ARTICLE D'OPINIÓ :
https://elmon.cat/opinio/masses-pensament-unic-islam-987090/
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada