28-11-2024
Redacció
Ahir dimecres es va publicar la nova enquesta del Centre d’Estudis d’Opinió (CEO) de la Generalitat de Catalunya, en aquest cas sobre les eleccions al Parlament de Catalunya en el cas de produir-se ara. L’enquesta reflecteix una tendència cada cop major de l’electorat a confiar amb partits allunyats del sistema.
Però en primer lloc allò que es pot percebre és un important augment en la representació d’Aliança Catalana. El partit de Sílvia Orriols passaria dels 2 diputats que té ara a 6 o 7, segons l’enquesta. Segurament l’altaveu que significa ser al Parlament és la causa d’aquest possible ascens en el vot cap al partit nacionalista català. Els potents discursos de Sílvia Orriols, parlant de temes que la classe política catalana no vol abordar i qualificant com a colonial la ocupació de Catalunya per part d’Espanya, així com posant el dit a la nafra de la immigració massiva com un dels grans mals que pateix la Nació catalana, arriben amb força a cada cop més gent i són aplaudits per cada cop més catalans.
D’altra banda, es comença a percebre el desgast de
l’espanyolisme esquerrà del PSC, que dels 42 diputats que té ara o els mantindria o en podria baixar 3, fins a 39. ERC també es quedaria amb els que té ara, en aquest cas 20 o fins i tot en podria pujar 1. Als Comuns els passaria exactament el mateix, o es quedarien allà mateix on són ara, és a dir, amb 6 diputats, o n’augmentarien 1, passant a 7.D’altra banda, Junts, que ara té 35 diputats, podria perdre’n fins a 5, passant a tenir-ne només 30 (segurament molt vot juntaire anirà a parar a Aliança Catalana). L’estratègia cada cop menys independentista del partit de Puigdemont i els pactes amb l’esquerra espanyola sembla que estan passant factura als suports que té Junts entre l’electorat independentista, cada cop més identitari i menys partidari de pactar amb Espanya.
L’espanyolisme dretà de PP i VOX, segons l’enquesta del CEO, sembla que es quedaria més o menys allà mateix, mentre que l’extrema esquerra de la CUP podria passar dels 4 diputats que té ara a 6.
D’altra banda, cal no menystenir el poder de les xarxes socials i dels mitjans no controlats pel sistema a l’hora de crear opinió, ajudar a configurar un nou relat i fer augmentar l’expectativa de vot cap a candidats i partits relativament minoritaris i o amb poques possibilitats de victòria. Fa ben poc hem estat testimonis de la victòria de Donald Trump a les eleccions dels Estats Units, basada en bona part en l’ús de les xarxes socials, en aquest cas sobretot de l’x d’Elon Musk, com a contrapès dels mitjans de comunicació tradicionals, decantats majoritàriament a favor del Partit Demòcrata. També hem vist com en el cas de Romania és paradigmàtic també l’ascens meteòric del candidat nacionalista a president de la República Calin Georgescu, que segons les enquestes havia d’obtenir només un 5% dels vots i n’ha obtingut finalment un 23%, mercès a l’ús massiu de la xarxa Tik-Tok.
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada