divendres, 25 d’octubre del 2024

Un grup de pares catalans s’organitzen a Barcelona per protegir els seus fills de la minorització i la descatalanització a l’escola

 

 

NOTÍCIES / SOCIETAT

 

 


 

 

24-10-2024

Per Felix Rabassa


Escoles amb un percentatge cada cop més petit d’alumnes catalans. Aquest és el panorama desolador amb què es troben milers d’infants catalans i els seus pares quan són conscients que els seus fills formaran part d’una exigua minoria ètnica, en aquest cas autòctona, a l’aula on s’hauran de socialitzar amb altres infants, la gran majoria dels quals són castellanoparlants o, fins i tot, parlants d’altres llengües estrangeres.

Aquesta minorització dels infants catalans a les escoles catalanes és una realitat cada cop més estesa arreu del país. Podríem dir que a la gran majoria d’escoles catalanes els alumnes catalans (i que per tant són catalanoparlants) són ja minoria. I en molts casos són una ínfima minoria.

Per protegir els infants catalans d’aquesta minorització demogràfica i del

perill de descatalanització cultural que comporta, hi ha pares que s’han començat a organitzar.

En una escola de Barcelona abans de l’estiu passat s’hi va formar una Comissió d’Acollida, Llengua i Cultura. Segons un dels membres d’aquesta Comissió, amb el qual ens hem posat en contacte, “fa anys que estem veient que el gruix social de l’escola està canviant i que, ara per ara, la meitat o més dels alumnes són estrangers o  d’origen estranger”. El membre de la Comissió esmentada ens ha explicat que a les classes entre 4art i 6è hi ha només un 30% d’alumnes que parlen català a casa, aproximadament. També ha afirmat que l’augment massiu dels alumnes estrangers “ha fet, de retruc, que moltes dinàmiques de l’escola anessin virant cap a integrar aquest gruix d’infants, més que no pas educar el conjunt, la qual cosa va derivar amb una mala implementació de la immersió lingüística”.

Diversos pares i mares d’aquesta escola van adonar-se que la descatalanització del centre avançava. “Vam constatar que hi havia casos de diglòssia dins les aules, al pati i entre el professorat en relació els alumnes, així com un mal aprenentatge de la llengua per part dels infants, sobretot estrangers”. A més també van constatar “una actitud laxa a l’hora de valorar i qualificar les capacitats lingüístiques dels alumnes per part dels tutors”.

D’aquesta manera, segons el membre de la Comissió d’Acollida, Llengua i Cultura, “alguns pares i mares vam optar per constituir una comissió dins de l’Associació de Famílies d’Alumnes (AFA) amb la qual poder ajudar l’escola a implementar millor la immersió tant a l’escola mateix com a les extraescolars, acollir els infants estrangers i les seves famílies en la comunitat escolar i catalana i la recatalanitzar a partir de la llengua i accions culturals dins el centre”.

La Comissió ha començat les seves activitats fa poques setmanes, amb el començament d’aquest curs, i està treballant en cursos de català per a pares i mares estrangers, extraescolars per a potenciar el nivell de llengua entre els infants no catalans, control dels requisits per a contractar extraescolars (un d’aquests requisits és que el català ha de ser català la llengua vehicular), acolliment de famílies fent “parelles lingüístiques” entre famílies estrangeres i catalanes i creació de parelles lingüístiques entre infants catalans (catalanoparlants) de cursos superiors i infants de cursos d’infantil.

Segons el membre de la Comissió amb el qual ens hem posat en contacte de moment hi ha molt bona sintonia amb la direcció del centre, la qual sembla que s’ha alineat amb les tesis de la Comissió.

“Hem tingut moltes demandes de cursos de català per a pares estrangers i estem treballant en les parelles lingüístiques dins el programa d’apadrinament lector de l’escola. També estem a sobre del tema de les extraescolars, sobretot exigint el requisit del domini del català per part de qui les imparteixi”, afegeix el membre de la Comissió.

Una tasca àrdua però que si s’estén a moltes altres escoles pot donar els seus fruits. Tanmateix la recatalanització del nostre ensenyament, es faci com es faci, només s’aconseguirà si els pares dels alumnes s’organitzen amb aquest objectiu, sigui aconseguint tornar a catalanitzar les escoles que ja existeixen o creant-ne de noves 100% catalanes.

 

 

 

ENLLAÇ NOTÍCIA :

https://www.estat.cat/un-grup-de-pares-catalans-sorganitzen-a-barcelona-per-protegir-els-seus-fills-de-la-minoritzacio-i-la-descatalanitzacio-a-lescola/