dimecres, 2 de febrer del 2022

El Consell Escolar entrega 67 propostes a Cambray per reforçar l’ús del català

 

 

El CEC vol que es prioritzi l’ús de continguts en català a l’aula però també en l’oferta cultural dirigida al jovent

 

 

Agències 02/02/2022

 

 

Imatge d'arxiu de Josep Lluís Cambray, conseller d'Educació, en declaracions a la premsa.

 

 


El president del Consell Escolar de Catalunya (CEC), Jesús Viñas, ha entregat aquest dimecres al conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, les propostes s’obre l’ús del català d’aquest ens. El ple del CEC va aprovar per unanimitat aquest document, que és el resultat de nou mesos de treball analitzant l’ús del català en l’educació.

 

Es tracta de 67 idees de millora que afecten diferents àmbits, com l’escolar, el cultural o els mitjans de comunicació. Algunes d’aquestes són prioritzar l’ús de continguts en català per a l’aprenentatge a l’aula, fer palès que la preservació del català també s’emmarca en la lluita contra la segregació escolar i oferir una oferta cultural en català dirigida als joves.

 

Altres propostes són implementar píndoles transversals sobre l’ús social del català adreçades a tot el personal dels centres educatius, promoure el disseny de formacions sobre

els rols dels perfils d’atenció educativa com a models lingüístics d’una escola inclusiva i millorar l’ús del català en la formació professional dual a l’empresa perquè sigui una llengua vehicular.

 

El CEC planteja també requerir, com Educació ja ha anunciat que farà, el nivell C2 de català per accedir a la docència. A més, proposa crear el Fòrum del CEC sobre l’ús del català al sistema educatiu, avaluar el model d’immersió lingüística i els projectes i programes vinculats, desenvolupar estratègies per dinamitzar el pati i els espais de migdia amb propostes lúdiques inclusives, transformar el model d’aula d’acollida en un projecte global de suport lingüístic i social de centre adequat a l’alumnat i posar a l’abast de tot el professorat una base d’experiències lingüístiques exitoses i la possibilitat de fer intercanvis o jornades per conèixer-les.

 

Per a concretar les propostes, el grup de treball ha mantingut una desena de reunions amb experts de diferents sectors i ha recollit les aportacions fetes durant la XXIX Jornada de reflexió del CEC sobre l’ús del català a l’educació, que es va fer el desembre passat.

 

6 apartats clau 

 

Les propostes s’agrupen en sis apartats clau com són incrementar la consciència sociolingüística, la metodologia i la formació docent; implementar el projecte lingüístic de centre en tot el temps escolar, teixir xarxa d’activitats culturals de l’entorn i participació de les famílies, potenciar la creació de continguts audiovisuals i l’accés a plataformes digitals; revisar legislacions, acreditacions i polítiques lingüístiques; i crear el Fòrum del CEC sobre la llengua.

 

Més enllà de l’àmbit educatiu, el CEC proposa promoure la producció de continguts audiovisuals en català d’infants i joves, facilitar l’accés a activitats culturals amb un carnet educatiu de descomptes, garantir la presència del català en totes les plataformes, ràdios i televisions; programar un catàleg d’activitats de foment cultural en català i incloure noves formes d’oci com els esports electrònics en l’oferta cultural en català.

 

Cambray s’ha compromès a estudiar i analitzar les conclusions del grup de treball i també a fer-les arribar al conjunt del Govern per tal que els departaments competents en cada proposta les coneguin.

 

 

 

 

ENLLAÇ NOTÍCIA :

https://www.larepublica.cat/noticies/el-consell-escolar-entrega-67-propostes-a-cambray-per-reforcar-lus-del-catala/