dijous, 15 de juny del 2017

La Cambra desmenteix el Pla de Rodalies de Rajoy: “Ni diners ni papers”



CAMBRA DE COMERÇ







Víctor Costa
Foto: Sergi Alcàzar
Barcelona. Dijous, 15 de juny de 2017
















"El Pla de Rodalies de Barcelona no disposa ni de diners ni de papers". Així de contundent s'ha mostrat el president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Miquel Valls, en una dura crítica sobre el Pla de Rodalies 2017-2020 i "la pluja de milions" anunciada pel president del govern espanyol, Mariano Rajoy, durant el passat mes de març a Barcelona.



En aquest sentit, ha denunciat a través de l'informe "Situació de la gestió de les infraestructures i inversions prioritàries a Catalunya" que el Pla dotat amb 4.185 milions, dels quals 1.800 es destinen a Rodalies, té dos grans problemes: la inversió pública està "en mínims" i les dificultats contractuals fan que els terminis d'execució no siguin "realistes".



El pla de Rajoy

Sense massa preàmbuls, Valls ha assegurat que "el pla de Rajoy té un excés de voluntarisme i una falta d'anàlisi en profunditat de tots els problemes que suscita la seva posada en marxa", per la qual cosa augura que "no es podran complir els 1.000 milions d'euros anuals perquè no estan els projectes ni la tramitació administrativa ni la gestió de contractes".



De la mateixa manera que els pressupostos d'inversió en infraestructures "no són creïbles", ja que els objectius de reducció del dèficit públic condicionen la capacitat inversora. O encara més, "els polítics prometen coses que ells saben que són propostes de voluntat però que no són realitzables i no es poden complir".



Per tot plegat, Valls ha criticat també que el Ministeri de Foment encapçalat per Íñigo de la Serna segueixi sense presentar un Pla de Rodalies "digne d'aquest nom" amb una visió de futur tant de la xarxa com dels serveis. I no ha dubtat a alertar que les expectatives dipositades a modernitzar i millorar les infraestructures "estan abocades a generar frustració". I és que segons el director d'infraestructures de la Cambra, Cristian Bardají, "moltes de les obres previstes actualment no s'executaran fins d'aquí a quatre anys".



Casos pràctics

De la crítica als exemples pràctics, la Cambra ha lamentat que el Pla de Rodalies contempla actuacions "en curs o ja planificades" però amb l'absència d'actuacions destacades en infraestructures com l'aturada de les obres a l'estació de la Sagrera, l'accés a la T1 de l'aeroport del Prat, el desdoblament de l'R3 a Vic (reivindicat des de fa 15 anys) o els nusos ferroviaris de Montcada i l'Hospitalet de Llobregat, entre d'altres.



En el cas concret del ramal de la T1, Valls ha advertit que el Ministeri de Foment només preveu la construcció del nou accés ferroviari però, de moment, deixa per a més endavant la licitació o l'explotació de la línia. "Pot passar que tinguem el túnel acabat i no sapiguem què fer-ne", ha etzibat.



El Madridterrani

El greuge va fins i tot més enllà de Rodalies. Com és el cas del Quart Cinturó a l'autovia B-40 on s'ha trigat un any a adjudicar el contracte de l'estudi informatiu. I del somni a la crua realitat, "es tardaran quatre o cinc anys abans que es comenci a executar un pressupost que, a més, tampoc s'ha de donar per fet". Alhora, també preocupen els accessos ferroviaris al Port de Barcelona que segueixen pendents de licitació tot i el compromís de l'Estat de fer-ho al maig passat.



Valls tampoc s'ha oblidat del debat entre el Corredor Mediterrani i el Corredor Central. Malgrat el problema de les inversions, l'Estat aposta per tots dos. Una barreja que el president de la Cambra ha batejat amb to irònic com el "Madridterrani". "A veure qui va i ho explica a Brussel·les", ha afegit.
En definitiva, casos i més casos sobre els quals es reclama "més visió compartida i coordinació executiva" entre administracions per afrontar infraestructures que "s'eternitzen". I en vista que aquesta coordinació es dona per "interessos polítics molt puntuals", les propostes de la Cambra també passen per més col·laboració entre el sector públic i privat i més revisió de la contractació del sector públic. Papers, diners i papers.



Que es posin d'acord

Sobre una qüestió d'estricta actualitat com el referèndum, Valls ha volgut deixar clar una vegada més que la Cambra no entra en política. O almenys, no des de juny del 2013, quan ja es va fixar una posició conjunta de les cambres de Comerç per posar de manifest que "qualsevol escenari de futur ha de passar per la Unió Europea".



I després de reiterar que ni s'han mogut ni tenen pensat moure's d'aquesta posició, Valls ha llançat un missatge final a favor d'un acord entre la Generalitat i el govern central per a qualsevol actuació i dins la legalitat. "És un problema dels polítics. Que es posin d'acord", ha conclòs a tall d'exclamació.







Enllaç noticia :

http://www.elnacional.cat/ca/economia/cambra-critica-pla-rodalies-rajoy_166362_102.html