INFRAESTRUCTURES
VALÈNCIA -
18 abril 2016 14.37 h
Els consellers d'ambdós territoris exigeixen en la primera trobada oficial un calendari clar i avaluable de les obres i la creació d'un coordinador de la infraestructura
Acusen el govern espanyol de mantindre una “premeditada i centralitzadora” per obstaculitzar la millora de les vies de comunicació entre ambdues autonomies.
Els consellers M.José Salvador i Josep Rull a València. Foto: EFE / KAI FORSTERLING. |
Tere Rodríguez - valència
Primera trobada oficial entre els governs
valencià i català des de les últimes eleccions autonòmiques en ambdós
territoris. Els encarregats de reprendre els contactes bilaterals han
sigut la consellera d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del
Territori, M.José Salvador i el conseller de Territori i Sostenibilitat
de Catalunya, Josep Rull. L'eix central de la reunió, que ha tingut lloc
a València, ha sigut la reivindicació d'una infraestructura que ambdós
han qualificat d'“estratègica” per als interessos no sols de les seues
autonomies, sinó també per al conjunt de l'Estat espanyol.“Pensem que
entre Alacant i Barcelona en 2015 es van desplaçar 307.00 persones i que
es van transportar quinze milions de tones de productes hortofrutícoles
per tota la façana mediterrània. Per tant, és hora de superar la
concepció radial que es té des del govern d'Espanya i reivindicar amb
força i arguments el Corredor Mediterrani”, ha declarat la consellera
valenciana.
En aquest sentit el seu homòleg català ha destacat que aquesta infraestructura suposa la creació de llocs de treball, la generació de riquesa, la millora del benestar social i poder desplegar tot el potencial econòmic no sols dels territoris per on travessa la línia, sinó de tot l'Estat. “La paradoxa i la perplexitat és que aquesta font de riquesa no siga una prioritat per al govern espanyol”, ha criticat Rull.
Figura de consens
La reunió ha servit per a emprendre un treball que tindrà dues línies generals de reivindicació: aconseguir del Ministeri de Foment un calendari “clar, cert, previsible i avaluable” sobre les obres del Corredor. “No se'n sap res i això està generant molta inseguretat jurídica a les empreses que ja poden invertir-hi”, ha dit Rull. I en segon lloc reclamar un model de governança diferent. És per això que s'ha demanat la creació de la figurar del Coordinador del Corredor Mediterrani. “Es tractaria d'un enginyer que tinguera el consens d'ambdues Conselleries i que s'encarregaria de fer el seguiment de les obres i veure si es compleixen els terminis estipulats pel Ministeri, a més d'anticipar la gestió de la demanda”, ha expressat Rull.
En aquest punt, el conseller de Territori ha aprofitat per anunciar que el govern català crearà el pròxim 25 de maig la Taula Estratègica del Corredor Mediterrani amb la presència del president de la Generalitat de Catalunya, Carles Puigdemont. Aquest òrgan tindrà, segons ha dit, un esquema molt semblant al Fòrum Valencià pel Corredor Mediterrani, creat fa un mes, amb participació de les cambres de comerç i les universitats públiques.
Durant la trobada també s'ha establert un pla de treball més concret que abraça quatre línies d'actuació: La primera convocar una reunió entre els tècnics del Fòrum i de la Taula; en segon lloc establir contactes i relacions multilaterals amb la resta d'autonomies afectades pel Corredor com ara Múrcia, Andalusia i Aragó (la consellera Salvador ja es va reunir amb el seu homòleg aragonès) per fer visible que és una infraestructura estratègica; treballar conjuntament davant la Unió Europea. “Ara hi ha dues conselleries que parlen el mateix llenguatge que la Brussel·les, és a dir que reclamen una infraestructura productiva amb alt retorn social i que genera molta riquesa”, ha argumentat Rull; i per últim una tasca d'ambdós territoris en l'àmbit tècnic.
“Ja no s'hi valen excuses, no acceptarem més plantejaments vaporosos. València i Catalunya ens hi juguem massa, ens juguem el futur de la nostra gent. Volem treballar en positiu, ja no és hora de plantejar retrets. És el moment d'explicar que el Corredor Mediterrani é el futur de moltes empreses”, ha reivindicat el conseller català.
Incomunicats
Tant Salvador com Rull ha lamentat durant la seua compareixença el tractament que el govern espanyol ha donat a ambdues autonomies pel que fa a les inversions que han de servir per millorar les seus vies de comunicació. “Som víctimes d'aquesta visió centralista i se'ns fa perdre moltes oportunitats a valencians, catalans, però també a tot l'Estat. Aquesta dinàmica autodestructiva ens perjudica clarament. És una actitud premeditada molt clara, una concepció ideològica molt clar a que el govern de Rajoy ha defés a peu del cavall”, ha criticat Rull.
Enllaç noticia :
http://www.elpuntavui.cat/territori/article/12-infraestructures/959427-valencia-i-catalunya-reivindiquen-unides-el-corredor-mediterrani.html
En aquest sentit el seu homòleg català ha destacat que aquesta infraestructura suposa la creació de llocs de treball, la generació de riquesa, la millora del benestar social i poder desplegar tot el potencial econòmic no sols dels territoris per on travessa la línia, sinó de tot l'Estat. “La paradoxa i la perplexitat és que aquesta font de riquesa no siga una prioritat per al govern espanyol”, ha criticat Rull.
Figura de consens
La reunió ha servit per a emprendre un treball que tindrà dues línies generals de reivindicació: aconseguir del Ministeri de Foment un calendari “clar, cert, previsible i avaluable” sobre les obres del Corredor. “No se'n sap res i això està generant molta inseguretat jurídica a les empreses que ja poden invertir-hi”, ha dit Rull. I en segon lloc reclamar un model de governança diferent. És per això que s'ha demanat la creació de la figurar del Coordinador del Corredor Mediterrani. “Es tractaria d'un enginyer que tinguera el consens d'ambdues Conselleries i que s'encarregaria de fer el seguiment de les obres i veure si es compleixen els terminis estipulats pel Ministeri, a més d'anticipar la gestió de la demanda”, ha expressat Rull.
En aquest punt, el conseller de Territori ha aprofitat per anunciar que el govern català crearà el pròxim 25 de maig la Taula Estratègica del Corredor Mediterrani amb la presència del president de la Generalitat de Catalunya, Carles Puigdemont. Aquest òrgan tindrà, segons ha dit, un esquema molt semblant al Fòrum Valencià pel Corredor Mediterrani, creat fa un mes, amb participació de les cambres de comerç i les universitats públiques.
Durant la trobada també s'ha establert un pla de treball més concret que abraça quatre línies d'actuació: La primera convocar una reunió entre els tècnics del Fòrum i de la Taula; en segon lloc establir contactes i relacions multilaterals amb la resta d'autonomies afectades pel Corredor com ara Múrcia, Andalusia i Aragó (la consellera Salvador ja es va reunir amb el seu homòleg aragonès) per fer visible que és una infraestructura estratègica; treballar conjuntament davant la Unió Europea. “Ara hi ha dues conselleries que parlen el mateix llenguatge que la Brussel·les, és a dir que reclamen una infraestructura productiva amb alt retorn social i que genera molta riquesa”, ha argumentat Rull; i per últim una tasca d'ambdós territoris en l'àmbit tècnic.
“Ja no s'hi valen excuses, no acceptarem més plantejaments vaporosos. València i Catalunya ens hi juguem massa, ens juguem el futur de la nostra gent. Volem treballar en positiu, ja no és hora de plantejar retrets. És el moment d'explicar que el Corredor Mediterrani é el futur de moltes empreses”, ha reivindicat el conseller català.
Incomunicats
Tant Salvador com Rull ha lamentat durant la seua compareixença el tractament que el govern espanyol ha donat a ambdues autonomies pel que fa a les inversions que han de servir per millorar les seus vies de comunicació. “Som víctimes d'aquesta visió centralista i se'ns fa perdre moltes oportunitats a valencians, catalans, però també a tot l'Estat. Aquesta dinàmica autodestructiva ens perjudica clarament. És una actitud premeditada molt clara, una concepció ideològica molt clar a que el govern de Rajoy ha defés a peu del cavall”, ha criticat Rull.
Enllaç noticia :
http://www.elpuntavui.cat/territori/article/12-infraestructures/959427-valencia-i-catalunya-reivindiquen-unides-el-corredor-mediterrani.html
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada