El Consell de Ministres aprova la venda del 49% d'Aena a inversors privats i es reserva el control absolut en la presa de decisions
L'operació dóna carpetada al model de concessió individual per al Prat
14/06/14 02:00
-
BARCELONA
-
B.Badrinas
Futur accionarial Aena Foto: EL PUNT AVUI. |
Es tracta, per tant, d'una operació purament financera que dóna carpetada al model de concessió individualitzada que al seu dia va dissenyar el govern de Zapatero sobre els aeroports de Barajas i del
Prat, un model que, de totes maneres, ja va rebutjar el PP quan estava a l'oposició i, evidentment, li va faltar temps per anul·lar-lo un cop arribat al govern.
Segons l'operació dissenyada per Aena Aeropuertos i aprovada pel govern de l'Estat, l'ens aeroportuari col·locarà el 28% del seu capital a la borsa mitjançant una oferta pública de venda (OPV), a més de licitar-ne un 21% més entre un nucli estable d'accionistes seleccionats mitjançant un procés públic. L'Estat mantindrà el 51% i, per tant, el control i la gestió de la societat. La totalitat d'Aena té un valor estimat de 16.000 milions d'euros, amb la qual cosa el 49% que passarà a mans privades suposarà uns ingressos per la societat pública d'uns 7.840 milions.
Per articular aquest procés, l'executiu espanyol aprovarà un marc regulador que estableixi les característiques del servei i el marc normatiu al qual està acollit. Tot seguit, l'empresa passarà a registrar el fulletó de la venda en la Comisión Nacional del Mercado de Valores (CNMV), una cosa que s'espera per a octubre. Finalment, Aena fixarà el preu màxim per als inversors qualificats i minoristes al novembre, quan es preveu que comenci a cotitzar a borsa.
El seu peculiar model, pràcticament únic al món, converteix Aena en el primer gestor aeroportuari mundial. L'empresa gestiona 46 aeroports i dos heliports a l'Estat, a més de participar directament o indirectament en 15 instal·lacions aèries més fora d'Espanya, per on van passar 187 milions de passatgers l'any passat. Fa temps que la societat fa bona cara a aquest procés de sortida a borsa i, en els últims anys, ha reduït despeses i endeutament, a més d'optimitzar-ne la gestió. Tot això li va permetre fer beneficis per primer cop, ja que va guanyar 597 milions d'euros l'any passat.
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va valorar ahir l'operació: “Sense cap mena de dubte no resol el desafiament que tenim sobre la taula de disposar d'una xarxa aeroportuària realment competitiva que pugui entrar en dinàmica de competència entre aeroports.”
Malgrat aquesta bufetada a les aspiracions de les institucions catalanes, és cert que l'entrada de capital privat en Aena fa albirar esperances d'una optimització en la gestió de l'ens com a conseqüència de la pressió dels nous socis. I tot i que no a curt termini, això sí que pot comportar un petit pas en un canvi del model que doni autonomia als diferents aeròdroms com a fórmula per augmentar els guanys generals de la societat.
Competència privada a la Renfe en el TAV
El govern espanyol
va aprovar ahir que una companyia privada ofereixi serveis de transport
de viatgers en el tren d'alta velocitat (TAV) competint amb Renfe, que
fins ara té el monopoli a l'Estat. Amb aquesta mesura, l'executiu del PP
emprèn la liberalització del sector, que pensa fer “de manera
progressiva”, va declarar ahir la ministra de Foment, Ana Pastor.
Així, en una primera fase es donarà entrada a només un operador i en una sola línia: Madrid-Llevant. Es tracta de donar una llicència per set anys perquè un operador privat pugui oferir aquest servei en competència amb la Renfe. Passat aquest període, el corredor quedarà “obert a la plena competència” i, a més, s'oferiran altres rutes perquè puguin ser explotades pel capital privat.
Així, en una primera fase es donarà entrada a només un operador i en una sola línia: Madrid-Llevant. Es tracta de donar una llicència per set anys perquè un operador privat pugui oferir aquest servei en competència amb la Renfe. Passat aquest període, el corredor quedarà “obert a la plena competència” i, a més, s'oferiran altres rutes perquè puguin ser explotades pel capital privat.
http://www.elpuntavui.cat/noticia/article/4-economia/18-economia/751877-bufetada-a-les-aspiracions-catalanes.html?cca=1
1 comentari :
Malgrat totes les "maniobres" al final ls catalans sempre ens sortim amb la nostre i el total anual sempre ens afavoreix . uant es fa servir una cosa llencìvola com un "Boomerang" lo llançat torna i , pot fer mal !!
Publica un comentari a l'entrada