dimecres, 5 de març del 2014

Madrid "enterra" el corredor Mediterrani

Dimecres, 5 de març de 2014 05:00 h

FERMED denuncia al Parlament Europeu que el govern espanyol "segueix en la mateixa tònica de fer una xarxa radial i de tractar el corredor mediterrani com l'excepció"


(ACN).- Toc d'atenció de FERRMED a Brussel·les pel "retard" del corredor ferroviari mediterrani. El lobby ferroviari, que aplega 150 empreses i institucions de 14 països europeus diferents acusa l'executiu del PP d'estar prioritzant el ramal del corredor mediterrani que passa per Madrid, que "ja està desdoblat i té quatre vies". "En canvi, el ramal de la costa, que és on es concentra el trànsit important, només tindrà dues vies entre Tarragona i València i això no ho podem acceptar de cap manera", ha advertit el secretari general de FERMED, Joan Amorós, que s'ha queixat aquest dimarts al Parlament Europeu que és "pràcticament impossible" que l'ample de via internacional "arribi a València el 2015 i a Alacant, Múrcia i Cartagena el 2016", com s'havia previst. 

L’estat espanyol destina  "el 70% de les inversions a l'alta velocitat en línies que no tenen cap gran rendibilitat".

Les obres per posar l'ample de via internacional entre Tarragona i Castelló, a més, pateixen un retard "de com a mínim un any", perquè s'ha de "refer l'estudi" per poder deixar també provisionalment l'ample de via Ibèric. "Va molt més lent del que ens pensàvem", ha lamentat. Amorós ha denunciat que, tot i que la Comissió Europea va declarar prioritari el corredor mediterrani, el govern espanyol manté "la mateixa tònica de fer una xarxa radial" i de destinar "el 70% de les inversions a l'alta velocitat en línies que no tenen cap gran rendibilitat".

El PP té altres objectius per Espanya


El secretari general del FERRMED assegura que l'executiu del PP "ni ha començat" bona part del projecte del corredor i que, per exemple, "té 800 milions d'euros encara per assignar". Amorós ha criticat també que no es canviï l'ample de via de la línia de Portbou i que, de moment, es faci passar els trens per la línia de la Jonquera. "Segons els nostres càlculs, a partir del 2018 o 2019 aquesta línia no aguantarà perquè hi hauran de passar alhora TGV que van a 300 quilòmetres per hora i trens de mercaderies que circulen a 80", ha avisat.

Un pla contra la ineficiència actual del sistema de transport terrestre

El lobby ferroviari ha celebrat aquest dimarts a la seu de l'Eurocambra una conferència per reivindicar el transport multimodal, amb una quarantena d'experts. Amorós ha demanat a Brussel·les un pla contra la ineficiència actual del sistema de transport terrestre. "El 24% dels trens i dels camions circulen buits, els que porten càrrega només van al 57% de la seva capacitat, en total l'eficiència del transport terrestre europeu és del 43% i representa un sobrecost de 160.000 milions d'euros anuals", ha alarmat Amorós. 250 persones han assistit a la jornada de FERRMED.