Diumenge
29.12.2013
06:00
El secretari general de FERRMED critica la decisió del govern espanyol de fer la via d'ample només europeu entre Vandellòs i Castelló
Joan Amorós |
El govern espanyol ha licitat
el tram del corredor mediterrani entre Vandellòs i Castelló només amb
ample de via europeu, fet que ha despertat les queixes d'empresaris
valencians i catalans. També s'alarmen que en aquest tram no s'hagi
previst l'anomenat tercer carril, que permetria d'incorporar l'ample de
via internacional sense eliminar l'ample ibèric. Això farà que els trens
de mercaderies provinents del sud s'hagin de desviar de València cap a
Madrid per anar a Europa. Joan Amorós, secretari general de FERRMED
--lobby europeu en favor del corredor mediterrani-- considera que la
decisió és un pegat per a una mala gestió i defensa un tercer carril com
a 'mal menor'. 'La xarxa transeuropea obliga a canviar d'ample, però no
hi ha cap pla ben fet per a aquest canvi. Ens trobarem amb aquest
problema durant anys a no ser que posin un tercer carril entre Tarragona
i Castelló', diu en entrevista amb VilaWeb.
—El govern espanyol ha decidit treure la via d'ample ibèric i deixar el tram només amb ample de via europeu. Quina explicació té?—És
molt més econòmic que no pas posar un tercer carril. A més, pretenen
que per aquest tram hi passin tota mena de trens, de manera que els AVE
que sortiran de Barcelona cap al sud continuaran per aquesta línia fins a
València. Les línies amb tercer carril no admeten velocitats altes,
perquè de tant en tant hi ha un canvi de fil que ho fa complicat, i en
una línia amb tercer carril els trens no poden anar a més de 120 km/h.
Com que no fan allò que haurien de fer, que és la nova línia entre
Tarragona i Castelló, han decidit canviar l'ample de via, que és més
econòmic i segur per a l'alta velocitat. Així, en aquest tram, els trens
de passatgers podran anar a 200 km/h.
—Sí, desgraciadament és així mateix. Ho fan per
tapar forats, perquè això s'hauria de resoldre fent l'altra línia, que
fa anys que l'haurien d'haver feta. A tot arreu dupliquen les línies
menys al corredor mediterrani. La Comissió Europea estableix que totes
les línies principals de la xarxa transeuropea canviïn d'ample, així que
si no tenim una alternativa preparada, que seria una altra via, ens
trobarem sempre amb problemes com aquest. Des de FERRMED continuem
instistint que posin el tercer carril, però hi ha objeccions perquè els
passatgers se'n ressentiran.
—Fer que els trens de mercaderies es desviïn per Madrid pot semblar una decisió un pèl absurda…
—L'han hagut de prendre perquè no han fet els deures. Quin sentit té que hi hagi alta velocitat sense cap estudi econòmic entre Madrid i Astúries, Galícia, Extremadura, i que no n'hi hagi entre Barcelona i València, amb molt més trànsit ferroviari? Cap, simplement no els dóna la gana. Si s'hagués fet, el problema no existiria. I ara es veuen obligats a fer un invent com aquest per sortir del pas.
—L'han hagut de prendre perquè no han fet els deures. Quin sentit té que hi hagi alta velocitat sense cap estudi econòmic entre Madrid i Astúries, Galícia, Extremadura, i que no n'hi hagi entre Barcelona i València, amb molt més trànsit ferroviari? Cap, simplement no els dóna la gana. Si s'hagués fet, el problema no existiria. I ara es veuen obligats a fer un invent com aquest per sortir del pas.
—És una manera de recuperar el corredor central?
—Com sempre, afavoriran tot allò que impliqui passar per Madrid. Però allà també hauran de canviar l'ample de via: ara a Madrid no tenen cap sortida de mercaderies cap a la resta d'Europa, i si no el canvien Madrid quedarà sempre aïllat a l'ample ibèric. Em fa l'efecte que en aquest cas han pres aquesta decisió per estalviar-se els diners d'una altra via.
—Com sempre, afavoriran tot allò que impliqui passar per Madrid. Però allà també hauran de canviar l'ample de via: ara a Madrid no tenen cap sortida de mercaderies cap a la resta d'Europa, i si no el canvien Madrid quedarà sempre aïllat a l'ample ibèric. Em fa l'efecte que en aquest cas han pres aquesta decisió per estalviar-se els diners d'una altra via.
—I què passa amb el transport de passatgers?—S'haurà
de fer amb l'ample internacional. De fet, haurem de canviar-ho tot a
ample internacional. L'ample ibèric només té sentit a les rodalies, de
Barcelona i de València, perquè hi ha molt de material, i no tindran més
remei que posar tercer carril. Però els trens de passatgers de mitja i
llarga distància, com el Talgo, ja admeten els dos amples de via i
canvien sense aturar-se. Entre Castelló i Tarragona, com que no hi
rodalies, opten per canviar l'ample de via directament, que és més
econòmic i segur. Nosaltres, que defensem les mercaderies, demanen que
facin un tercer carril, i després que el treguin, tot i que comprenc que
és complicat i que pot afectar els trens de passatgers.
Vídeos
Les claus del corredor mediterrani.
Conferència de Germà Bel sobre el corredor mediterrani.
Clam a Brussel·les pel corredor mediterrani.
http://www.vilaweb.cat/noticia/4164376/20131229/joan-amoros-arreu-dupliquen-linies-menys-corredor-mediterrani.html
Les claus del corredor mediterrani.
Conferència de Germà Bel sobre el corredor mediterrani.
Clam a Brussel·les pel corredor mediterrani.
http://www.vilaweb.cat/noticia/4164376/20131229/joan-amoros-arreu-dupliquen-linies-menys-corredor-mediterrani.html
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada