EMPRESES
L'acord per la reindustrialització de la planta de l'automobilística japonesa permet encetar l'activitat del hub d'electromobilitat de QEV i BTech
Vista aèria de la planta de Nissan Zona Franca / ACN |
Alberto Prieto / Adrià Rovira Serra
22/02/2023 11:02 Última actualització: 22/02/2023 11:49
El Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB) ha finalitzat l’adjudicació dels terrenys de l’antiga fàbrica de Nissan a l’empresa logística australiana Goodman. Com va avançar TOT Economia, l’acord per l’adquisició dels actius de la japonesa ha desbloquejat un procés de reindustrialització que culminarà amb la posada en marxa del hub d’electromobilitat de les catalanes QEV Technologies i BTech. Segons celebra l’organisme, la candidatura de Goodman “garanteix la continuïtat industrial” de la Zona Franca, de la mà d’operadors com la també catalana Silence, que va rebre el permís d’activitat el passat mes de juliol.
Amb aquest pas la mesa de contractació han aprovat la proposta presentada per Goodman, l’únic candidat que havia concorregut a aquesta licitació, després d’analitzar i verificar que compleix amb els requisits que s’exigien en les bases de la licitació. La candidatura garanteix la continuïtat industrial amb un projecte vinculat a la mobilitat elèctrica. En el mateix comunicat les administracions, la Generalitat de Catalunya, el Ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme, i el CZFB, han celebrat la fi d’un procés que s’ha allargat durant dos anys i poder, d’una vegada per totes, poder posar en marxa l’activitat en la totalitat dels terrenys que, a més, permetrà recol·locar a la plantilla de Nissan i generar nova ocupació. Alhora, ha afegit que “en tot moment” han mostrat la màxima predisposició per resoldre un problema que va ser creat per la marxa de Nissan de Barcelona.
Recta final
A més, amb l’adjudicació a Goodman dels terrenys de Nissan s’encara la recta final del procés de reindustrialització després de la posada en marxa en una primera fase, que va tenir lloc el juliol de 2022, amb l’autorització perquè l’empresa Silence, per iniciar les seves activitats dins del recinte de la Zona Franca, ocupant una extensió total de 61.078 m² i contractant ja part dels antics empleats de Nissan. Alhora cal recordar també que hi ha una part de Nissan, el Centre Tècnic, que no marxa i que ja va rebre l’autorització per continuar la seva activitat dins de la mateixa planta, on ocupa 38.438 m² i dona feina 287 treballadors. Després d’aquesta adjudicació, serà Goodman, com a nou inquilí d’aquests terrenys, qui subrogui els contractes a les empreses ja establertes en aquest espai i desplegament el projecte del Hub d’electromobilitat. És a dir que tots els inquilins dels terrenys tindran un contracte de lloguer amb Goodman.
Aquesta recta final, cal recordar, també implicarà la firma final dels contractes. Per una part Nissan rubricar la venda de tots els actius de la planta al hub d’electromobilitat. Al mateix temps Goodman ha d’acabar d’alinear-se amb el hub per la distribució industrial de la planta i tancar definitivament els contractes de lloguer dels terrenys amb el Consorci de la Zona Franca. Un cop firmats tots els acords es podria començar a treballar de nou a la planta. És en aquest punt on els sindicats estan pressionant més, per tal d’accelerar el procés i poder tornar a treballar dins de la planta al més ràpid possible. De fet, en un comunicat CCOO va anunciar que, per tal de no dilatar més el procés, els representants sindicals estan mantenint reunions amb la Generalitat “per buscar fórmules per agilitzar i augmentar les contractacions” i treballant amb “diferents acords que queden pendents entre Nissan i el hub”.
La planta de Nissan a la Zona Franca / ACN |
L’acord es ratificarà el 28 de febrer
Tot plegat acabarà amb la ratificació de l’acord per la part de la mesa de reindustrialització que se celebrarà el pròxim 28 de febrer. De fet, el que ha allargat tot el procés ha estat l’acord pel traspàs dels actius entre Nissan i el hub, que impedia la resolució del concurs. Tot plegat ha provocat que els treballadors hagin hagut d’esperar dos anys per saber el substitut de la companyia japonesa, que va estar a Catalunya des del 1979 fins al 2021.
Pel que fa a la contractació, els sindicats i el hub estan treballant per poder contractar més treballadors dels previstos. Una opció seria fer contractes més curts, de 32 hores. La idea amb la qual treballen és que el gener del 2024 tots els empleats estiguin contractats. També s’està plantejant amb la Generalitat fer servir fons europeus per promoure la formació dels treballadors.
Quina situació tenen els antics treballadors?
Pel que fa als treballadors de Nissan, des dels sindicats asseguren al TOT Economia que només 100 dels 2.500 que van entrar a l’ERO han renunciat oficialment a entrar dins dels plans de reindustrialització. Ara bé, no poden concretar més dades perquè molts estan treballant i no saben si els convenceran les noves condicions. De moment, sobre el paper, encara queden per recol·locar uns 1.300 treballadors.
ENLLAÇ NOTÍCIA :
https://elmon.cat/toteconomia/empreses/zona-franca-adjudicacio-terrenys-nissan-14655/
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada