dimarts, 26 d’abril del 2022

El projecte AINA arriba a Times Square: Nova York promociona l’ús digital del català

 

 

Una de les pantalles de l’emblemàtica plaça projecta un vídeo de la campanya, que ja ha captat 1,7 milions de veus

 

 

Agències 26/04/2022

 

 


 

 


‘It’s time the Internet speaks catalan’. Aquest és el missatge que, durant un dia, apareix en una de les pantalles gegants de l’icònic Times Square, al bell mig de Manhattan (Nova York). L’acció, que ha començat aquesta matinada (a les 17h30 hora local), s’emmarca dins el projecte AINA, que té per objectiu que les màquines entenguin i parlin el català i que ja ha captat 1,7 milions de veus. Aquest ha estat el primer acte del vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, a la ciutat dels gratacels, on té previst firmar un acord amb ONU-Hàbitat perquè Catalunya aculli un projecte pioner de Nacions Unides. Puigneró ha insistit que les llengües que vulguin “sobreviure” han de ser digitals: “Aquest és un projecte, precisament per salvar el català”.

 

Emmarcada en els actes de Sant Jordi de la comunitat catalana a Nova York, la performance ha consistit en

l’emissió d’un vídeo promocional del projecte AINA en una de les pantalles gegants de Times Square, que s’anirà repetint de manera intermitent durant 24 hores.

 

L’acte promocional, que ha costat uns 3.000 euros, forma part de la gira del Govern per promocionar la campanya, que també s’ha dut a la Catalunya Nord, a les Illes Balears i al País Valencià. De moment, no hi ha previst repetir la promoció en més destins internacionals.

 

En declaracions als mitjans, Puigneró s’ha dirigit a la comunitat internacional i els ha convidat a implicar-se en el projecte.

 

A hores d’ara ja s’ha superat l’objectiu de recollir un milió d’enregistraments abans de l’estiu marcat al febrer i ja s’han gravat 1,7 milions de talls de veu. La propera fita serà aconseguir 2 milions de captacions. “Com més veus tinguem que parlin català, accelerarà el procés perquè les màquines i el món digital entenguin el català”, ha afegit Puigneró, que ha assegurat que el Govern vol que les empreses tecnològiques “no tinguin excuses” per no utilitzar intel·ligències artificials que no entenguin el català.

 

Amb la col·laboració de Ràdio Amèrica Barcelona (RAB), emissora de ràdio catalana transoceànica amb estudis a Barcelona i als casals catalans de diversos països de l’Amèrica del Sud, el vicepresident ha presentat la iniciativa als catalans de tot el món en un programa especial realitzat des de Nova York i amb connexions en directe amb la comunitat catalana a Twitter i amb els casals catalans de Brussel·les (Bèlgica), Guayaquil (Equador), Ciutat de Mèxic (Mèxic) i La Plata (Argentina).

 

Durant el programa, que s’ha emès en streaming pels canals de ràdio per Internet i Twitch de RAB, les comunitats catalanes dels diferents casals contactats han participat activament en l’enregistrament de veus per al projecte AINA perquè la tecnologia parli i entengui el català, i han explicat les activitats que duen a terme per fomentar i mantenir viva la llengua catalana a l’exterior.

 

Evitar l’extinció digital del català

Impulsat des del Govern i amb col·laboració amb el Barcelona Supercomputing Center (BSC), AINA busca recollir un conjunt massiu de dades i crear un diccionari de veu del català.

 

La campanya ‘La nostra llengua és la teva veu’ anima tothom qui ho vulgui a enregistrar talls de veu o validar-los a través de la plataforma de ‘Common Voice’ de Mozilla per disposar de veus catalanes de diverses variants, edats, gèneres o orígens.

 

D’aquesta manera, es vol constituir els corpus i els models de llengua del català per facilitar que les empreses tecnològiques puguin desenvolupar les seves solucions o serveis específics (traductors, assistents personals, sintetitzadors de veu, classificadors de textos, etc.) en aquesta llengua.

 

“Aquest 2022 tindrem Aina plenament entrenada no només en sintaxi sinó en fonètica i lèxic”, ha dit Puigneró.

 

 

 

 

ENLLAÇ NOTÍCIA :

https://www.larepublica.cat/noticies/politica/el-projecte-aina-arriba-a-times-square-nova-york-promociona-lus-digital-del-catala/