dilluns, 4 d’octubre del 2021

La CE prepara una sanció a Espanya per les corrupteles d’Aznar, encobertes encara pel PSOE

 

 

El gobierno del PP va realitzar una modificació a la llei d’autopistes, tot i ser il·legal tant a la legislació europea com a l’espanyola

 

 

Redacció 04/10/2021

 

 

José María Aznar, expresident del Gobierno / Flickr

 


El gobierno de José María Aznar va modificar la llei d’autopistes l’any 2000 per amagar una pròrroga il·legal dels peatges de l’AP-9, quatre dies abans de vendre-la a Sacyr, segons expliquen al diari Público. Tot i que fa un any que el gobierno més progressista de la història n’és conscient, continuen defensant la decisió del PP i s’excusen afirmant que la pròrroga s’ajustava “a la legislació vigent del moment” encara que llavors ja era il·legal.

 

Concretament, el PP va modificar la llei que impedia allargar la concessió quatre dies abans de privatitzar-la, regalant així 25 anys d’explotació a la concessionària al marge de la llei. Es tracta de l’autopista de l’Atlàntic, la via que creua

Galícia de nord a sud i que actualment explota Itínere, empresa que podria mantenir els peatges fins a l’any 2048.

 

La Comissió Europea considera que la pròrroga és contrària a les normes comunitàries i ha obert un expedient sancionador, ja que l’adjudicació es va realitzar sense cap concurs públic, com marca la directiva europea de 1993. Per si no n’hi havia prou, aquesta trampa dels populars també vulnerava l’apartat 25.2 de la llei espanyola de construcció, conservació i explotació d’autopistes en règim de concessió, la qual marcava en el 2000 que només es podia prorrogar la concessió “excepcionalment” i sempre “mitjançant un concurs obert”. Casualment, el 2003 Francisco Álvarez Cascos, cap del Ministerio de Fomento, va eliminar l’article sense cap mena d’explicació.

 

L’executiu espanyol, lluny de denunciar el cas, es renta les mans i quan el diputat d’Unidas Podemos-Galicia en Común-En Comú Podem, Antón Gómez Reino, demana la derogació dels peatges, li respon que la concessió no acaba el 2023, sinó el 2048 i que és impossible preveure quina serà la intenció del gobierno existent a la data.

 

“Des del 2013 els gallecs han pagat més de 1.100 milions d’euros en peatges que podrien ser reclamats, segons defensen els partidaris de l’alliberament de l’autopista”, conclou l’article.

 

 

 

 

 

ENLLAÇ NOTÍCIA :

https://www.larepublica.cat/noticies/politica/la-ce-prepara-una-sancio-a-espanya-per-les-corrupteles-daznar-encobertes-encara-pel-psoe/