ECONOMIA
L'aerolínia de baix cost Norwegian volarà de Barcelona a San Francisco, Los Angeles, Miami i Nova York a partir de l'estiu, i obrirà base a l'aeroport del Prat.
JÚLIA MANRESA El Prat de Llobregat
Cap altre aeroport espanyol té vol directe amb San Francisco actualment. / GETTY |
L'estiu que ara acaba haurà estat l'últim en què caldrà
fer escala a aeroports com els de Heathrow o Amsterdam per arribar a la
Costa Oest dels Estats Units des de Barcelona. L'aerolínia escandinava
de baix cost Norwegian Airlines ha complert la seva promesa i ha anunciat l'obertura de quatre noves rutes amb els Estats Units, dues de les quals a la Costa Oest,
a partir del 5 de juny de l'any que ve. De fet, l'aerolínia noruega
ha superat les expectatives generades ara fa un any en anunciar no només
quatre rutes sinó la instal·lació d'una base de llarg radi des de l'aeroport de Barcelona que començarà per oferir vols a Los Angeles, San Francisco, Nova York i Miami.
Però els plans són anar a més. El conseller delegat, Bjorn Kjos,
ha explicat a l'ARA que aquesta base serà la plataforma per oferir
altres connexions directes de llarg abast, com ara el Carib, l'Amèrica Llatina o l'Àsia.
145.000Nombre de persones que volen a San Francisco actualment des de Barcelona (fent escala)
Norwegian ha omplert de representants institucionals la sala d'actes
Catalunya de la terminal 2 de l'aeroport del Prat per anunciar quatre
vols directes a Los Angeles, San Francisco (Oakland), Nova York (Newark) i Miami (Fort Lauderdale).
Una presentació que s'ha convertit en institucional perquè marca un
abans i un després en la trajectòria de l'aeroport del Prat. Aquest
anunci suposa un pas més en la superació d'una de les assignatures
pendents de la infraestructura catalana: les connexions intercontinental
amb vols de llarg abast. Des que l'any 1993 Iberia va endur-se a Madrid
els vols directes a Nova York, Moscou i Tòquio, l'oferta de vols
directes de llarg radi des de l'aeròdrom barceloní havia quedat reduïda a
una petita oferta a diverses ciutats de la Costa Est (com Nova York,
Filadèlfia, Atlanta o Montreal), però no havia aconseguit cap connexió
directa a l'altra costa dels EUA i, encara ara, no arriba directament a la Xina ni el Japó.
"Aquest anunci és un pas més per aconseguir que l'aeroport sigui un
'hub' intercontinental", ha dit durant la presentació el conseller de
Territori i Sostenibilitat, Josep Rull,
que ha insistit que si el Prat és l'aeroport més rendible d'Espanya no
és "perquè el subvencionem", sinó perquè "hi ha potencial". A la
presentació també s'ha felicitat de la notícia el tinent d'alcalde de
Barcelona, Jaume Collboni, que
ha relacionat directament la major connectivitat de l'aeroport català
amb l'establiment d'empreses a la ciutat i la seva àrea metropolitana.
Concretament, Norwegian oferirà 325.000 places intercontinentals l'any
que ve, 170.000 de les quals van a Califòrnia. De fet, com ha
destacat el conseller delegat de la companyia, la ruta de San Francisco
serà l'única directa entre la ciutat nord-americana i qualsevol altre aeroport espanyol.
"Barcelona és una de les millors ciutats turístiques a Europa i això no s'ha de malinterpretar, el turisme és positiu, i Norwegian hi veu una gran oportunitat de creixement, també a altres destinacions com el Carib, l'Amèrica Llatina o l'Àsia"
Les quatre rutes operaran durant tot l'any i tindran entre dues i
quatre freqüències setmanals, amb tarifes que parteixen dels 199 euros
per trajecte. Per començar a fer front a aquesta oferta, Norwegian
compta amb dos Boeing 787-8, que tindran base permanent al Prat,
un des del 5 de juny del 2017 i l'altre des del 22 d'agost, quan
començarà a oferir-se la ruta fins a Miami. Segons ha aclarit la
companyia, aquesta aposta suposarà duplicar el nombre de treballadors
que ja té al Prat. Ara compta amb 5 avions, 175 pilots i personal de
cabina i més de 150 persones entre serveis de terra i oficina. D'aquí a
l'agost vinent, la plantilla ascendirà a 600 persones, perquè cada avió suposa 85 treballadors més.
Una demanda desatesa
"Volíem oferir abans aquestes connexions, però encara no teníem a punt
els avions", explica a l'ARA Bjorn Kjos. El conseller delegat de
Norwegian va afirmar que Barcelona és una destinació amb molt potencial,
sobretot gràcies al turisme, i que per això Norwegian creix a un ritme
del 41% cada any a la capital catalana, que suposa més d'un 20% de tot
el negoci de l'aerolínia a l'Estat.
L'aerolínia escandinava omple ara un forat de demanda creixent
des de Barcelona. L'any passat 145.000 passatgers van volar fins a la
Costa Oest des de la capital catalana malgrat haver de fer escala. Una
xifra que l'aerolínia podrà absorbir i, fins i tot, incrementar, ja que
oferirà 170.000 places l'any entre San Francisco i Los Angeles.
LES CLAUS
Per què Norwegian i no una altra companyia?
En la majoria d'aeroports 'hub', hi ha una aerolínia (tradicionalment de bandera, com British a Anglaterra o Air France a França) que hi té la base principal, des de la qual vola per tot el món. A Barcelona, Iberia va ser l'única que podia fer-ho, però va centrar tota la seva operativa de llarg abast a Madrid. Norwegian, en canvi, és una companyia de baix cost amb un sistema de bases múltiples que li permet oferir diverses destinacions de llarg abast des de llocs com Estocolm, Londres o Barcelona.
En la majoria d'aeroports 'hub', hi ha una aerolínia (tradicionalment de bandera, com British a Anglaterra o Air France a França) que hi té la base principal, des de la qual vola per tot el món. A Barcelona, Iberia va ser l'única que podia fer-ho, però va centrar tota la seva operativa de llarg abast a Madrid. Norwegian, en canvi, és una companyia de baix cost amb un sistema de bases múltiples que li permet oferir diverses destinacions de llarg abast des de llocs com Estocolm, Londres o Barcelona.
Com pot oferir vols de llarg radi, una companyia de baix cost?
Segons assegura un portaveu de Norwegian, l'usuari final no notarà la diferència entre els serveis d'una companyia convencional i el seu servei. La diferència entre una companyia tradicional i una 'low cost' és l'estructura de costos i el nivell d'ocupació. Si la demanda està garantida i la despesa en combustible es manté a mínims (en part perquè els avions són nous), Norwegian pot continuar oferint el seu servei fins i tot en vols de llarg abast. Ara bé, no són vols als EUA a 15 euros, com algun cop ha promès Ryanair. Els preus de sortida per trajecte són de 200 euros.
Segons assegura un portaveu de Norwegian, l'usuari final no notarà la diferència entre els serveis d'una companyia convencional i el seu servei. La diferència entre una companyia tradicional i una 'low cost' és l'estructura de costos i el nivell d'ocupació. Si la demanda està garantida i la despesa en combustible es manté a mínims (en part perquè els avions són nous), Norwegian pot continuar oferint el seu servei fins i tot en vols de llarg abast. Ara bé, no són vols als EUA a 15 euros, com algun cop ha promès Ryanair. Els preus de sortida per trajecte són de 200 euros.
Quina presència té ara Norwegian al Prat?
L'aerolínia va començar a volar al Prat el 2008 i va instal·lar-hi la base de curt radi el 2014 i també la base d'operacions per al sud d'Europa. Actualment ofereix 22 destinacions de curt abast. Els dels EUA són els primers vols de llarg radi que oferirà des de Barcelona. Des d'altres ciutats europees també vola al Pròxim Orient, Tailàndia o el Carib.
L'aerolínia va començar a volar al Prat el 2008 i va instal·lar-hi la base de curt radi el 2014 i també la base d'operacions per al sud d'Europa. Actualment ofereix 22 destinacions de curt abast. Els dels EUA són els primers vols de llarg radi que oferirà des de Barcelona. Des d'altres ciutats europees també vola al Pròxim Orient, Tailàndia o el Carib.
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada