El vicepresident de la CE Maros Sefcovic presentant els plans energètics de la UE. / L.D. / EFE |
El Midcat, el gasoducte que ha d’unir Espanya amb
França a través de Catalunya, ja forma part de la llista de projectes
d’interès comú per a la Comissió Europea. Això significa que les obres
podran accedir a fons europeus i que tindran l’oportunitat
d’accelerar-se perquè el projecte perquè pugui ser una realitat d’aquí
al 2020, la data que ha marcat com a objectiu Brussel·les perquè el
gasoducte entri en funcionament.
Brussel·les
considera el Midcat una prioritat absoluta per qüestions fins i tot
geopolítiques i de seguretat energètica. Europa depèn fortament del gas
rus i vol evitar que cada vegada que hi hagi tensions els estats
pateixin per si es queden sense energia en ple hivern. La crisi que va
provocar la guerra a Ucraïna i la invasió russa de Crimea van tornar a
recordar a la UE que sovint ha ajornat la recerca de noves maneres
d’abastir-se d’energia. I una de les claus és el Midcat. A diferència de
la majoria de països del centre i l’est del continent, Espanya no depèn
del gas de Moscou.
El subministrament de la península Ibèrica prové
principalment d’Algèria. Aquesta obra també és molt important per a Gas
Natural, la primera empresa de Catalunya per volum de facturació, que
així podria treure més rendiment de la importació de gas algerià.
Espanya és considerada una illa energètica, és a dir, un país que quasi
no està connectat amb la resta del continent. Actualment Espanya té un
4% d’interconnexió, lluny de Luxemburg (245%) o Eslovàquia (61%).
Brussel·les ha fixat per a Espanya un 10% d’interconnexió el 2020 i un
15% el 2030, uns objectius que encara no és clar que pugui assolir.
Un tram construït
La Comissió Europea ja havia declarat d’interès el gasoducte el 2013,
però només en una primera fase, que ja està construïda. Es tracta del
tram que uneix Barcelona i Hostalric, 235 quilòmetres amb una inversió
de 470 milions. La segona fase, que ara Brussel·les ha inclòs, és la que
ha d’anar des d’Hostalric fins a França, amb un pressupost possiblement
superior als 2.000 milions. El projecte també preveu que hi hagi una
estació de compressió de gas a Martorell.
Els líders
europeus creuen que el projecte d’interconnexions encaixa amb el que es
coneix com a Pla Juncker, la iniciativa de l’executiu europeu per
atreure inversió a través de projectes viables i de servei públic. “És
un exemple de llibre”, defensen fonts del govern espanyol, per poder
atreure la inversió necessària i tirar endavant el projecte. El
principal obstacle, però, és atreure socis privats que estiguin
disposats a pagar bona part del projecte, segons el comissari d’Energia,
l’espanyol Miguel Arias Cañete.
Fins ara les
reticències al Midcat sempre han vingut de França, que té molta energia
nuclear i no té com a prioritat augmentar les connexions amb Espanya.
Tot i això, una font pròxima a les negociacions creu que “no hi haurà
problemes” amb el país veí. Brussel·les vol que cada estat tingui
connexió amb tres països diferents per evitar que es depengui d’un de
sol i per abaratir els preus.
L’executiu comunitari
també va incloure ahir en la seva llista el projecte d’interconnexió
transpirinenca, que uneix Navarra i l’Aragó a través dels Pirineus.
LES CLAUS
1. Què és el Midcat?
És una connexió que pretén portar el gas d’Algèria a través de
Catalunya fins a França. Això permetria que Espanya augmentés les seves
connexions energètiques i deixés de ser una illa com ara i, al mateix temps, oferir gas del Magrib a la resta d’Europa.
2. Per què és important?
Les tensions entre Rússia i la Unió Europea en capítols com la guerra
d’Ucraïna han demostrat que Europa necessita diversificar el
subministrament si no vol patir per quedar-se sense gas en cas de
conflictes diplomàtics. Amb la construcció del Midcat es proporciona una
doble solució: d’una banda, augmentar la seguretat energètica d’Espanya
(ja que estaria més interconnectada) i, de l’altra, ajudar la resta
d’Europa a dependre menys de Moscou, a més d’abaratir també els preus
del subministrament.
3. Quan podria estar operatiu?
La Comissió Europea ha mostrat diverses vegades la seva intenció que el
Midcat estigui operatiu a partir del 2020. Tot i així, dependrà de la
voluntat política dels governs d’Espanya i França de continuar el
projecte i, sobretot, de si es troba el finançament necessari. El Pla
Juncker en pot aportar una part, però no tot.
4. ¿És possible que no es construeixi?
El fet que la Comissió Europea consideri el projecte sencer d’interès
comú hauria d’ajudar a impulsar-lo, ja que podrà tenir accés més
fàcilment a fons comunitaris, i també més oportunitats per accelerar el
procés. Tot i que la Generalitat ha lamentat que el procés no hagi anat
tan ràpid com s’esperava, seria difícil que no s’arribés a
materialitzar.
Enllaç noticia :
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada