dissabte, 25 d’octubre del 2014

Alerta entre els usuaris de Twitter per una campanya per la independència possiblement falsa que demana dades personals

Portada de la web de la campanya Sign-in Catalunya
La campanya independentista Sign-in Catalunya ha posat en guàrdia els usuaris catalans de Twitter, on s'està escampant l'alerta segons la qual aquest usuari recopila dades de partidaris de la independència sense objectius clars. La campanya demana a la web signatures a favor de la independència –afirma que ja en suma més de 25.600– i el nom, cognoms, correu electrònic i telèfon dels firmants. Però a la pàgina no s'identifica quina organització o individus hi ha al darrere i tampoc no consten a les dades del registre de domini, gestionat per una empresa danesa i activat aquest octubre mateix.

Alguns usuaris de Twitter han fet notar que la gran majoria dels més de 18.600 seguidors del compte a la xarxa social @signincat són estrangers, molts amb nom xinès, i probablement comprats. Cal tenir en compte que comprar 18.000 seguidors estrangers a Twitter pot costar uns quinze euros o menys.


De fet, la primera de la trentena de piulades del compte va aconseguir més de 400 retuits, tots o gairebé tots de comptes estrangers –els retuits també es poden comprar–. En canvi, la pàgina de Facebook tot just supera les 300 adhesions. 

Tot plegat ha fet que força usuaris de Twitter hagin reclamat explicacions a @signincat i que alertin que és una campanya falsa fent menció al compte, que sembla que no ha respost cap vegada. Alguns usuaris de Twitter avisen que la web recopila dades d'independentistes amb uns objectius poc clars i dubten que sigui per reclamar la separació de Catalunya respecte d'Espanya. 

La pàgina web també té algunes incoherències, com ara que reclama un número de telèfon als qui signen la petició –sense dir per a què el volen–, que ha de ser de deu dígits. Els números de Catalunya tenen 8 o 9 dígits, tres o quatre més si s'hi suma el prefix (+34 o 0034). A més, el compte de Twitter ha retuitejat l'ANC i la web fa servir un estil gràfic semblant, però no és una campanya de l'ANC.