dilluns, 14 de març del 2016

Telefònica és l'empresa amb més reclamacions a Consum el 2015

| 14/03/2016 a les 19:00h


CONSUM


Els serveis de telecomunicacions i internet encapçalen la llista de queixes de consumidors a l'Agència Catalana del Consum

La institució va retirar del mercat més de 30.000 productes l'any passat, destacant ambientadors de cotxe i joguines.






Telefònica acumula el major nombre de reclamacionsa Consum | Adrià Costa

Telefònica va ser la companyia amb més reclamacions a l'Agència Catalana del Consum l'any 2015 amb un total de 2.149 queixes de consumidors. La segueixen Orange Espagne amb 1.488, Endesa amb 1.381, Vodafone amb 1.142 i Gas Natural amb 540. Són dades de de la memòria d'actuacions de l'ACC durant l'any passat i presentada avui pel secretari d'Empresa i Competitivitat, Joan Aregio, i per la directora de l'ens, Montserrat Ribera


COMPANYIES AMB MÉS RECLAMACIONS A L'AGÈNCIA CATALANA DEL CONSUM
Segons el document, l'agència va rebre un total de 16.093 reclamacions, xifra que suposa un 56,49% menys que al 2014. Segons expliquen des d'aquesta institució, aquesta davallada es deu principalment per la gran disminució de les reclamacions en el sector financer, que correspon a la finalització del procés de tramitació de les reclamacions dels afectats per les preferents i deute subordinat de Catalunya Caixa.

Així, tot i que les reclamacions per serveis de telecomunicacions i internet han caigut un 28% respecte el 2014, aquest sector va ser el més reclamat el 2015, amb un 38,94% del total (4 de cada 10 reclamacions). En segon lloc, se situen els serveis d’electricitat, gas i aigua (15,7%), seguit d'altres serveis generals de consum (el 13,6%), els béns de consum/productes (el 12%), el transport (11,8%), els serveis financers (5,7%) i la restauració i establiments turístics (el 2,3% de les reclamacions).

D'altra banda, l'Agència va retirar 30.647 articles del mercat el 2015. Per tipus de productes, la majoria dels articles retirats van ser ambientadors d'automòbil i altres productes de neteja (es van retirar 10.150, un 33,1%), seguit de pilotes i altres joguines (8.276 unitats, el 27%), adaptadors, perllongadors, bases i altres materials elèctrics (8.037 unitats, el 26,2%), ulleres de sol i altres peces protectores (2.259, 7,37% del total), i tovalloles de tocador (1.005 unitats, el 3,27%).

Increment de les mediacions

Per la seva banda, Ribera ha destacat l'increment d'un 10% de les mediacions respecte 2014. "És una via gratuïta i voluntària que facilita la resolució de conflictes de consum", ha explicat la directora. Així mateix, ha incidit en l'augment d'un 2% de les empreses i comerços adherits a la Junta Arbitral de Consum (JACC), assenyalant que "cada cop hi ha més empreses que accepten l'arbitratge, perquè ajuda a incrementar la confiança del consumidor". En aquest sentit, ha apuntat que un dels objectius de 2016 serà aconseguir que més empreses encara, se sumin al sistema arbitral de consum.

A més, Ribera ha destacat la tasca realitzada en matèria formativa per l'ACC durant 2015. A banda d'intensificar la feina de l'Escola del Consum de Catalunya, l'any passat, es van dur a terme accions de formació a agents econòmics, patronals, col·legis professionals "perquè és important que coneguin, com a operadors, les seves obligacions vers els consumidors".

Entre les principals dades, el balanç destaca que es van resoldre 7.756 reclamacions per la via de la mediació de consum, un 9,94% més que al 2014. També es van resoldre 3.243 casos per laude arbitral, una xifra que duplica el nombre de laudes resolts al 2012 (1.430 laudes), any anterior a l'inici del procés de tramitació de les preferents de Catalunya Caixa.

6,54 milions d'euros en sancions

Durant 2015, les actuacions inspecció i control de mercat de l'ACC han derivat en 416 expedients resolts amb sanció (un 16,53% més que al 2014). Malgrat l'augment del nombre de sancions, l'import total de les multes ha estat de 6,54 milions d'euros, una xifra inferior (0,71% menys) que al 2014, atès al sistema de pagament immediat que permet reduir les multes entre un 25% i un 50% .

Les infraccions que han motivat majors quanties en multes han estat les clàusules i pràctiques abusives (el 49,9% del total), seguides de les pràctiques comercials deslleials (amb el 15,93%), i de les infraccions en matèria de normalització, documentació i condicions de venda i de subministrament o prestació del servei (amb l'11,57%).

El llistat es completa amb les infraccions per la negativa o resistència a subministrar dades (el 9,08%), les infraccions en matèria de transaccions comercials i en matèria de preus (amb el 4,75%), els incompliments relatius a la seguretat de béns i serveis (el 3,04%), i les infraccions per alteració, adulteració, frau o engany (el 2,17%). De forma més residual, les infraccions per vulneració de drets lingüístics representen el 2,14% del total de la quantia de les multes, i els incompliments d'obligacions d'atenció als consumidors l'1,42%.
Enllaç noticia :