Els objectes connectats centren el congrés del mòbil, que arrenca demà a Barcelona.
DANI SÁNCHEZ UGART Barcelona |
Històricament, el Mobile World Congress (MWC) havia
sigut precisament el que el seu nom indica: un congrés de mòbils. L’any
passat, però, la gran obsessió del sector durant el congrés van passar a
ser els wearables, la tecnologia per portar posada, amb desenes
de presentacions de polseres, rellotges i tot tipus d’accessoris
personals connectats directament o indirectament a internet, i que
estaven cridats a revolucionar la manera com ens relacionem amb el món.
Un any després, el presagi encara no s’ha complert -tot i que s’espera
que els fabricants segueixin insistint i presentant nous wearables, i
el sector mira amb especial expectació el llançament de l’Apple Watch-,
però la mobilitat ja ha fet un pas més. En el MWC més gran de la
història, que arrenca demà a Barcelona (pels 100.000 metres quadrats
d’exposició hi passaran més de 90.000 persones), s’espera que la nova
obsessió ja no només sigui connectar rellotges i polseres, sinó
connectar-ho tot.
Es tracta del fenomen internet of things
(internet de les coses) o per explicar-ho de manera més senzilla: els
objectes connectats. Des de termòstats fins a raspalls de dents, passant
per cotxes, forquilles o fins i tot la roba, les primeres espases del
sector de la mobilitat s’imaginen un món en què tot està connectat a
internet, i en el qual les màquines parlen entre elles. Això donaria
lloc a la creació d’una nova modalitat de vida connectada que durant el
congrés es podrà veure no només als estands de la majoria d’expositors,
sinó també als hotels de la ciutat, gràcies al programa Mobile Ready que
la Fundació de la Mobile World Capital ha tirat endavant, i que passa
per un seguit de demostracions de com la mobilitat pot revolucionar la
indústria turística.
Dintre del congrés, l’internet de les coses tindrà
un pes important en la Innovation City, una reproducció a escala real
d’alguns dels punts d’una ciutat, amb solucions reals de fabricants com
Korean Telecom, Oral-B o Vodafone. “Veurem una gran explosió d’aquest
sector, sobretot en l’àmbit de la casa”, diu Jesús Martín Tello, soci de
telecomunicacions de la consultora Everis.
¿Però serà una realitat l’internet de les coses a
les nostres vides de manera imminent? Els experts consultats per l’ARA
coincideixen a dir que no. Igual que els wearables han sigut
abans una aposta forta de la indústria que un fet palpable, els
analistes esperen que l’internet de les coses maduri en la indústria
abans de fer la conquesta de les nostres vides digitals. Tot i així,
segons Martín Tello “la demanda existeix, sobretot en els objectes
connectats a la llar”. Ara bé, la tecnologia té un fre important: les
operadores de telefonia. “Ara el seu objectiu prioritari són els
continguts”, diu. Segons el parer d’aquest expert, les telefòniques ara
estan enfocades a farcir de contingut el que en l’argot del sector es
coneix com a quàdruple play, és a dir, l’oferta combinada de telefonia mòbil, fixa, internet i televisió.
L’oferiment de serveis per a l’internet de les coses és un estadi posterior, “el quíntuple play
”, explica. I per a això encara no estan preparats: “La lògica dels
clients ho està demanant, però ells hi imposaran un fre”, sentencia.
Barcelona, capdavantera
Però la revolució de la vida connectada arribarà. Tard o d’hora. I
Barcelona vol liderar aquesta nova tendència. Per això s’han establert a
la ciutat iniciatives com Startupbootcamp, una acceleradora d’empreses
que té la seva branca d’ internet of things a la ciutat i
accelera 10 projectes d’aquest àmbit, alguns dels quals catalans. Entre
aquests projectes hi ha Ôasys, un centre de comandament de la casa on
cadascun dels habitants està representat per un peix i que envia alertes
sobre el consum d’aigua, gas i electricitat, a més d’ajudar a gestionar
les tasques de la llar. La implantació de Startupbootcamp va en la
línia de l’especialització dels hubs mòbils en un o diversos àmbits. “La ciutat té el repte de convertir-se en un hub mòbil de smart cities i d’internet de les coses”, afirma el director de Startupbootcamp, Ángel García.
El congrés serà una nova prova de foc per
demostrar-ho. Al 4YFN, el congrés d’emprenedoria que organitza la Mobile
World Capital a Montjuïc, les empreses de Startupbootcamp presentaran
les seves novetats als inversors, i les potencialitats de Barcelona en
l’internet de les coses cristal·litzarà davant d’una audiència
internacional. La GSMA, per la seva banda, també ha organitzat una
jornada de ponències i tallers al voltant d’aquesta nova tendència, en
una mostra més de la preocupació del sector per connectar les coses.
Lluny dels serveis al consumidor final, l’internet
de les coses també té una pota important en la conversió de les ciutats,
amb el fenomen de les smart cities i la coneguda com a
sensorització dels carrers. “Per això cal una gran inversió dels
ajuntaments o no se sap ben bé de qui, i fins que no es resolgui, aquest
segment té un problema”, explica Martín Tello. Barcelona també es vol
posicionar com a capdavantera en la lluita de les smart cities, dins de la seva estratègia per convertir-se en un hub digital.
Una de les incongruències d’aquesta voluntat se la trobaran els
congressistes a l’hora de moure’s per la ciutat. Tot i que l’any passat
el servei de taxistes amateurs Uber es va implantar a Barcelona, durant
aquest MWC els assistents no el podran fer servir: la decisió judicial
de finals d’any de prohibir-ne l’activitat a tot l’Estat encara pesa, i
quan els congressistes obrin l’aplicació la trobaran buida. Com a molt
podran demanar menjar, si estan al centre de la ciutat -i no a
l’Hospitalet, on hi ha el recinte principal del Congrés- gràcies al nou
servei Uber Eats, de repartiment d’àpats a domicili.
En canvi, sí que podran allotjar-se a pisos a
través d’Airbnb i, tenint en compte el col·lapse de les habitacions
hoteleres, tot sembla indicar que molts ho deuen haver fet. Malgrat les
multes de la Generalitat a l’aplicació d’habitatges compartits,
l’empresa continua operant a Barcelona, un dels seus principals mercats
europeus, i fins i tot ha engegat una campanya per incentivar que els
emprenedors barcelonins obrin casa seva a emprenedors de tot el món.
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada