diumenge, 1 de març del 2015

El Mobile porta internet més enllà del telèfon

MWC DESENA EDICIÓ A BARCELONA

Els objectes connectats centren el congrés del mòbil, que arrenca demà a Barcelona.


Històricament, el Mobile World Congress (MWC) havia sigut precisament el que el seu nom indica: un congrés de mòbils. L’any passat, però, la gran obsessió del sector durant el congrés van passar a ser els wearables, la tecnologia per portar posada, amb desenes de presentacions de polseres, rellotges i tot tipus d’accessoris personals connectats directament o indirectament a internet, i que estaven cridats a revolucionar la manera com ens relacionem amb el món. Un any després, el presagi encara no s’ha complert -tot i que s’espera que els fabricants segueixin insistint i presentant nous wearables, i el sector mira amb especial expectació el llançament de l’Apple Watch-, però la mobilitat ja ha fet un pas més. En el MWC més gran de la història, que arrenca demà a Barcelona (pels 100.000 metres quadrats d’exposició hi passaran més de 90.000 persones), s’espera que la nova obsessió ja no només sigui connectar rellotges i polseres, sinó connectar-ho tot


Es tracta del fenomen internet of things (internet de les coses) o per explicar-ho de manera més senzilla: els objectes connectats. Des de termòstats fins a raspalls de dents, passant per cotxes, forquilles o fins i tot la roba, les primeres espases del sector de la mobilitat s’imaginen un món en què tot està connectat a internet, i en el qual les màquines parlen entre elles. Això donaria lloc a la creació d’una nova modalitat de vida connectada que durant el congrés es podrà veure no només als estands de la majoria d’expositors, sinó també als hotels de la ciutat, gràcies al programa Mobile Ready que la Fundació de la Mobile World Capital ha tirat endavant, i que passa per un seguit de demostracions de com la mobilitat pot revolucionar la indústria turística. 

Dintre del congrés, l’internet de les coses tindrà un pes important en la Innovation City, una reproducció a escala real d’alguns dels punts d’una ciutat, amb solucions reals de fabricants com Korean Telecom, Oral-B o Vodafone. “Veurem una gran explosió d’aquest sector, sobretot en l’àmbit de la casa”, diu Jesús Martín Tello, soci de telecomunicacions de la consultora Everis. 

¿Però serà una realitat l’internet de les coses a les nostres vides de manera imminent? Els experts consultats per l’ARA coincideixen a dir que no. Igual que els wearables han sigut abans una aposta forta de la indústria que un fet palpable, els analistes esperen que l’internet de les coses maduri en la indústria abans de fer la conquesta de les nostres vides digitals. Tot i així, segons Martín Tello “la demanda existeix, sobretot en els objectes connectats a la llar”. Ara bé, la tecnologia té un fre important: les operadores de telefonia. “Ara el seu objectiu prioritari són els continguts”, diu. Segons el parer d’aquest expert, les telefòniques ara estan enfocades a farcir de contingut el que en l’argot del sector es coneix com a quàdruple play, és a dir, l’oferta combinada de telefonia mòbil, fixa, internet i televisió. 

L’oferiment de serveis per a l’internet de les coses és un estadi posterior, “el quíntuple play ”, explica. I per a això encara no estan preparats: “La lògica dels clients ho està demanant, però ells hi imposaran un fre”, sentencia. 

Barcelona, capdavantera

Però la revolució de la vida connectada arribarà. Tard o d’hora. I Barcelona vol liderar aquesta nova tendència. Per això s’han establert a la ciutat iniciatives com Startupbootcamp, una acceleradora d’empreses que té la seva branca d’ internet of things a la ciutat i accelera 10 projectes d’aquest àmbit, alguns dels quals catalans. Entre aquests projectes hi ha Ôasys, un centre de comandament de la casa on cadascun dels habitants està representat per un peix i que envia alertes sobre el consum d’aigua, gas i electricitat, a més d’ajudar a gestionar les tasques de la llar. La implantació de Startupbootcamp va en la línia de l’especialització dels hubs mòbils en un o diversos àmbits. “La ciutat té el repte de convertir-se en un hub mòbil de smart cities i d’internet de les coses”, afirma el director de Startupbootcamp, Ángel García. 

El congrés serà una nova prova de foc per demostrar-ho. Al 4YFN, el congrés d’emprenedoria que organitza la Mobile World Capital a Montjuïc, les empreses de Startupbootcamp presentaran les seves novetats als inversors, i les potencialitats de Barcelona en l’internet de les coses cristal·litzarà davant d’una audiència internacional. La GSMA, per la seva banda, també ha organitzat una jornada de ponències i tallers al voltant d’aquesta nova tendència, en una mostra més de la preocupació del sector per connectar les coses. 

Lluny dels serveis al consumidor final, l’internet de les coses també té una pota important en la conversió de les ciutats, amb el fenomen de les smart cities i la coneguda com a sensorització dels carrers. “Per això cal una gran inversió dels ajuntaments o no se sap ben bé de qui, i fins que no es resolgui, aquest segment té un problema”, explica Martín Tello. Barcelona també es vol posicionar com a capdavantera en la lluita de les smart cities, dins de la seva estratègia per convertir-se en un hub digital. 

Una de les incongruències d’aquesta voluntat se la trobaran els congressistes a l’hora de moure’s per la ciutat. Tot i que l’any passat el servei de taxistes amateurs Uber es va implantar a Barcelona, durant aquest MWC els assistents no el podran fer servir: la decisió judicial de finals d’any de prohibir-ne l’activitat a tot l’Estat encara pesa, i quan els congressistes obrin l’aplicació la trobaran buida. Com a molt podran demanar menjar, si estan al centre de la ciutat -i no a l’Hospitalet, on hi ha el recinte principal del Congrés- gràcies al nou servei Uber Eats, de repartiment d’àpats a domicili. 

En canvi, sí que podran allotjar-se a pisos a través d’Airbnb i, tenint en compte el col·lapse de les habitacions hoteleres, tot sembla indicar que molts ho deuen haver fet. Malgrat les multes de la Generalitat a l’aplicació d’habitatges compartits, l’empresa continua operant a Barcelona, un dels seus principals mercats europeus, i fins i tot ha engegat una campanya per incentivar que els emprenedors barcelonins obrin casa seva a emprenedors de tot el món.