dissabte, 25 de gener del 2014

Pelegrí (UDC) s’adona que la tercera via és la ruïna

Dissabte, 25 de gener de 2014 09:05 h

"L'Estat desvirtua la PAC, compromet la competitivitat del sector i menysprea el desenvolupament rural", afirma el conseller.


El conseller d'Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, Josep Maria Pelegrí, ha denunciat aquest divendres la voluntat recentralitzadora de l'Estat pel que fa a la Política Agrària Comuna europea, la PAC. Segons Pelegrí, l'Estat "atempta contra les nostres competències exclusives a través de la reducció brutal de les aportacions que hauria de fer als plans de desenvolupament rural autonòmics". Segons ha dit, en el conjunt d'Espanya suposen una pèrdua de més de 1.000 milions d'euros i, en el de Catalunya, més de 140 milions. El conseller ha expressat el malestar del Govern i del sector davant un model que "desvirtua la proposta que va aprovar Brussel·les". 








Deixar l’agricultura catalana en mans del ministre Cañete és un suïcidi 

"Nosaltres defensàvem que d'acord a l'estructura política de l'Estat Espanyol, i el marc competencial de moltes CCAA, es procedís a un atorgament dels imports autonòmics i que després, cada govern autonòmic fes el seu propi model de regionalització en base a la seva realitat agronòmica, que són molt diferents segons els territoris".

Però segons Pelegrí el ministre Cañete es va mostrar inflexible pel que fa a que cada comunitat pogués tenir una política agrària pròpia. En lloc d'això, ha afegit Pelegrí, s'ha creat un model centralitzat "que només pretén eliminar la capacitat de les comunitats de decidir les seves polítiques". Això, segons el conseller, "confirma la voluntat de l'Estat de negar la diversitat sense adonar-se que al capdavall el que compromet és la competitivitat del sector".

El conseller ha manifestat que "estem d'acord i considerem la definició d'agricultor actiu com un pas endavant perquè les ajudes vaguin a les persones o societats que tenen una activitat agrària significativa. Ens preocupa, però, que per controlar-ho es vulgui anar cap un registre de caire estatal sense respectar els ja existents en algunes comunitats.

Pel que fa al tema d'agricultura activa, es considera que efectivament elimina alguns supòsits en que es cobrava en virtut de una realitat històrica quan ara ja no tenien activitat agrària. També s'ha regulat millor el tema de pastures exigint una activitat ramadera mínima i en tot cas fer tasques de conservació.

Espoli de l’agricultura catalana
Però en el tema de regionalització, Pelegrí ha estat contundent: "va ser un cas flagrant de manca de transparència doncs es va aprovar un rang d'entre 22 i 24 estrats sense tenir cap altre criteri que un informe verbal sobre la seva conveniència. Una decisió discrecional i totalment unilateral, sense dades ni xifres contrastades. Hi vam estar en contra per la manca de informació, i també perquè en funció de les dades d'altres models que sí teníem, consideràvem en 20 estrats era més que suficient, i també perquè independentment del nombre de estrats els imports varien molt en funció del intervals que s'apliquin i sobre els quals el Ministeri tampoc van informar".

Pel que fa als ajuts acoblats, estan concebuts com aquells imports destinats a compensar les deficiències del model de regionalització i/o a ajudar a sectors que presentin dificultats. Al ésser aquesta una reforma basada en la disponibilitat d'hectàrees de superfície agrària, tal com ha vingut denunciant reiteradament Catalunya, tota la ramaderia en surt perjudicada, fet que explica que en la darrera Conferencia sectorial es decidís esgotar el topall màxim que es pot dedicar a aquest apartat, que es del 13%. Des de Catalunya es varem demanar que es fessin ja ara alguns suplements en alguns sectors com el vacu d'engreix i fruita seca. Es va denegar la proposta, i els sobrants (fins el 15%) es repartiran el 2016.

Pelegrí ha destacat també que si bé és cert que a petició de Catalunya es va recollir un ajut pels fruits de closca amb una dotació de 14 milions d'euros, els imports són absolutament insuficients, i tot i que l'Estat es va comprometre a endegar un nou pla d'ajut estatal pel sector, no ho va voler fer constar en l'acord de la Conferència sectorial aduint que això no era realment un tema PAC sinó d'actuació de l'Estat; però a petició del conseller Pelegrí es va haver de fer constar en acta de la sessió per tal que constés per escrit aquest compromís de paraula del ministre.

El conseller també ha denunciat la retallada "brutal" de les aportacions de l'Estat. Tant en el grup de treball d'alt nivell que es va crear per estudiar el nou repartiment de fons Feader com en l'opinió majoritària de la Conferència, calia un repartiment objectiu reparant el repartiment "injust" del període anterior. Si bé l'assignació decidida "era millor que en el període anterior", només reparava la situació "parcialment" i de manera desigual entre comunitats.