dimarts, 1 d’octubre del 2013

Retrat de la bufetada

El govern de l'Estat no preveu destinar ni un cèntim del seu pressupost per al 2014 a la connexió ferroviària amb l'aeroport del Prat ni a la futura estació central del TAV a Barcelona

La inversió més important a Catalunya, de 108 milions d'euros, es destina a les obres en el tram del corredor mediterrani comprès entre Vandellòs i Tarragona


01/10/13 02:00 - barcelona - Redacció


Les obres de construcció de la futura estació del TAV a la Sagrera, en una imatge d'arxiu Foto: O. DURAN.
El pressupost general de l'Estat no destinarà cap inversió a la connexió ferroviària amb l'aeroport del Prat ni a l'estació d'alta velocitat de la Sagrera. Són només dos dels senyals d'una bufetada que, en forma de projecte de llei, es farà notar arreu de Catalunya. Per contra, les actuacions en el corredor mediterrani entre Vandellòs i Tarragona, amb 108 milions d'euros, és el projecte d'obra pública amb més dotació en els comptes estatals. En segon lloc, es troba la imputació a les comarques tarragonines de 100 milions d'euros per a l'adaptació a l'ample internacional del tram Castelló-Castellbisbal del corredor mediterrani.
Comarques de Barcelona
A la demarcació de Barcelona, les actuacions més destacades d'Adif són els 32 milions d'euros per a l'accés en ample UIC al port de Barcelona, més els 30 milions que s'han de destinar a la xarxa de rodalies. Així mateix, Foment imputarà a Barcelona 65 milions en l'adaptació a l'ample internacional del tram Castellbisbal-Castelló del corredor mediterrani i 45 milions del corredor entre la capital catalana i la frontera francesa. El pressupost de l'Estat del 2014 no preveu cap partida per al tram del quart cinturó, la B-40, entre Olesa de Montserrat i Viladecavalls. Els comptes, en canvi, preveuen una inversió de només 5.000 euros per al tram que uneix Terrassa i Granollers. Es dóna el cas que aquest tram va caducar a principis d'any i que l'estudi informatiu s'ha de redactar de nou. L'exconseller de Territori Lluís Recoder es va queixar ara fa un any de “l'abandonament” del projecte de la B-40 per part de l'Estat.
Comarques de Girona
L'Estat preveu invertir 54,25 milions d'euros a la demarcació de Girona el 2014, un 62% menys que l'any passat, segons fixa en el nou pressupost general. El gros de les inversions es destinaran a les obres de desdoblament de l'N-II, especialment Sils-Caldes, mentre que per a la resta d'actuacions, és a dir, la part nord, les partides previstes són molt minses i van per a la redacció de projectes. A més, ni Adif ni Aena tampoc preveuen grans inversions. Les partides posen de manifest que les obres de la conversió de l'N-II en autovia van realment a dues velocitats. El conjunt de les partides que s'han previst sumen per al 2014 19.078.000 euros, dels quals, més de la meitat (9,7 milions) es destinen al tram entre Sils i Caldes de Malavella. La idea del ministeri és tenir tots els trams licitats com a molt tard el 2017 i no abans. La resta de partides baixen de manera important i l'Estat només preveu invertir 2,056 milions en el tram entre Maçanet i Sils, un desdoblament que arribarà fins a l'enllaç amb la C-35, després que Foment optés per desentendre's de fer arribar el que ha de ser la futura autovia A-2 fins a Tordera. En canvi, de Maçanet cap al sud, on no es preveu fer cap desdoblament, es preveuen obres de millora i reordenació d'accessos i enllaços a l'actual N-II, amb un cost d'1,5 milions.

A la demarcació
de Girona, la inversió
cau un 62% respecte
a l'exercici actual 
Comarques de Lleida
El pressupost per al 2014 preveu una inversió de 87,43 milions d'euros per a les comarques de Lleida, un 17,3% menys que el 2013. Les obres del canal Segarra-Garrigues continuaran sent un any més les principals beneficiàries de la inversió estatal a la demarcació, amb 39,68 milions d'euros. Pel que fa al pressupost per ministeris (33,43 milions), destaquen els 16,78 que Foment invertirà en el tram Lleida-Rosselló (Segrià) de l'A-14, que ha d'enllaçar aquesta autovia amb l'A-2. Tot i això, els comptes no preveuen cap partida per al tram Rosselló-Almenar (Segrià). Aquest ministeri també preveu invertir l'any vinent 1,38 milions d'euros en la millora de la travessia de Gerri de la Sal (Pallars Sobirà); 480.360 euros, en la rehabilitació del castell de Verdú (Urgell), i 79.000 euros, en la renovació de la línia ferroviària Lleida-Manresa. Foment també preveu destinar 10.000 euros al projecte de la variant de la Pobla de Segur (Pallars Jussà) de l'N-260, la mateixa quantitat que invertirà en el tram entre el túnel de Vielha i la frontera francesa de l'N-230.
Comarques de Tarragona
El tram entre Vandellòs (Baix Camp) i Tarragona del corredor mediterrani, amb 108 milions d'euros, i la descontaminació del pantà de Flix (Ribera d'Ebre), amb 49,17 milions, tornaran a ser les principals inversions previstes per l'Estat al Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre per al 2014. L'Estat preveu invertir 343,09 milions a la demarcació amb una distribució de les inversions gairebé calcada a la de l'actual exercici 2013. De fet, i a excepció dels 15 milions per al tram de l'A-27 entre el Morell i Valls, torna a oblidar la gran majoria de les reivindicacions viàries pendents. En canvi, la materialització de l'autovia A-7, que havia de desdoblar, a la pràctica, l'N-340 i convertir-se en alternativa gratuïta a l'autopista de peatge, continua gairebé paralitzada i sense pressupost significatiu: únicament s'han consignat uns 14.000 euros per al tram entre la Jana (Baix Maestrat) i el Perelló (Baix Ebre). Algunes de les variants de carreteres estatals, com l'N-420, altament reivindicades, continuen gairebé sense provisió: 5.130 euros en el cas de Corbera d'Ebre, 5.000 a Gandesa i 1.020 euros a la de Riudecols. Els comptes destinen també un total de 34,77 milions al Port de Tarragona –gairebé 10 milions més del que s'ha invertit enguany–, dels quals, 14 milions correspondran a actuacions ferroviàries i 6,58 a l'ampliació del Moll de la Química.


Un gegant aturat
Les obres de la futura estació central del TAV a Barcelona avancen molt lentament. L'Ajuntament i el ministeri van acordar al juliol buscar un inversor privat que aporti els 350 milions que falten per acabar l'obra. L'Estat no hi aportarà ni un cèntim el 2014.

Darrera actualització ( Dimarts, 1 d'octubre del 2013 02:00 )