El govern de l'Estat no preveu destinar ni un cèntim del seu pressupost per al 2014 a la connexió ferroviària amb l'aeroport del Prat ni a la futura estació central del TAV a Barcelona
La inversió més important a Catalunya, de 108 milions d'euros, es destina a les obres en el tram del corredor mediterrani comprès entre Vandellòs i Tarragona
Les obres de construcció de la futura estació del TAV a la Sagrera, en una imatge d'arxiu Foto: O. DURAN. |
Comarques de Barcelona
A
la demarcació de Barcelona, les actuacions més destacades d'Adif són
els 32 milions d'euros per a l'accés en ample UIC al port de Barcelona,
més els 30 milions que s'han de destinar a la xarxa de rodalies. Així
mateix, Foment imputarà a Barcelona 65 milions en l'adaptació a l'ample
internacional del tram Castellbisbal-Castelló del corredor mediterrani i
45 milions del corredor entre la capital catalana i la frontera
francesa. El pressupost de l'Estat del 2014 no preveu cap partida per al
tram del quart cinturó, la B-40, entre Olesa de Montserrat i
Viladecavalls. Els comptes, en canvi, preveuen una inversió de només
5.000 euros per al tram que uneix Terrassa i Granollers. Es dóna el cas
que aquest tram va caducar a principis d'any i que l'estudi informatiu
s'ha de redactar de nou. L'exconseller de Territori Lluís Recoder es va
queixar ara fa un any de “l'abandonament” del projecte de la B-40 per
part de l'Estat.
Comarques de Girona
L'Estat
preveu invertir 54,25 milions d'euros a la demarcació de Girona el
2014, un 62% menys que l'any passat, segons fixa en el nou pressupost
general. El gros de les inversions es destinaran a les obres de
desdoblament de l'N-II, especialment Sils-Caldes, mentre que per a la
resta d'actuacions, és a dir, la part nord, les partides previstes són
molt minses i van per a la redacció de projectes. A més, ni Adif ni Aena
tampoc preveuen grans inversions. Les partides posen de manifest que
les obres de la conversió de l'N-II en autovia van realment a dues
velocitats. El conjunt de les partides que s'han previst sumen per al
2014 19.078.000 euros, dels quals, més de la meitat (9,7 milions) es
destinen al tram entre Sils i Caldes de Malavella. La idea del ministeri
és tenir tots els trams licitats com a molt tard el 2017 i no abans. La
resta de partides baixen de manera important i l'Estat només preveu
invertir 2,056 milions en el tram entre Maçanet i Sils, un desdoblament
que arribarà fins a l'enllaç amb la C-35, després que Foment optés per
desentendre's de fer arribar el que ha de ser la futura autovia A-2 fins
a Tordera. En canvi, de Maçanet cap al sud, on no es preveu fer cap
desdoblament, es preveuen obres de millora i reordenació d'accessos i
enllaços a l'actual N-II, amb un cost d'1,5 milions.
A la demarcació
de Girona, la inversió
cau un 62% respecte
a l'exercici actual
Comarques de Lleida
El
pressupost per al 2014 preveu una inversió de 87,43 milions d'euros per
a les comarques de Lleida, un 17,3% menys que el 2013. Les obres del
canal Segarra-Garrigues continuaran sent un any més les principals
beneficiàries de la inversió estatal a la demarcació, amb 39,68 milions
d'euros. Pel que fa al pressupost per ministeris (33,43 milions),
destaquen els 16,78 que Foment invertirà en el tram Lleida-Rosselló
(Segrià) de l'A-14, que ha d'enllaçar aquesta autovia amb l'A-2. Tot i
això, els comptes no preveuen cap partida per al tram Rosselló-Almenar
(Segrià). Aquest ministeri també preveu invertir l'any vinent 1,38
milions d'euros en la millora de la travessia de Gerri de la Sal
(Pallars Sobirà); 480.360 euros, en la rehabilitació del castell de
Verdú (Urgell), i 79.000 euros, en la renovació de la línia ferroviària
Lleida-Manresa. Foment també preveu destinar 10.000 euros al projecte de
la variant de la Pobla de Segur (Pallars Jussà) de l'N-260, la mateixa
quantitat que invertirà en el tram entre el túnel de Vielha i la
frontera francesa de l'N-230.
Comarques de Tarragona
El
tram entre Vandellòs (Baix Camp) i Tarragona del corredor mediterrani,
amb 108 milions d'euros, i la descontaminació del pantà de Flix (Ribera
d'Ebre), amb 49,17 milions, tornaran a ser les principals inversions
previstes per l'Estat al Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre per al
2014. L'Estat preveu invertir 343,09 milions a la demarcació amb una
distribució de les inversions gairebé calcada a la de l'actual exercici
2013. De fet, i a excepció dels 15 milions per al tram de l'A-27 entre
el Morell i Valls, torna a oblidar la gran majoria de les
reivindicacions viàries pendents. En canvi, la materialització de
l'autovia A-7, que havia de desdoblar, a la pràctica, l'N-340 i
convertir-se en alternativa gratuïta a l'autopista de peatge, continua
gairebé paralitzada i sense pressupost significatiu: únicament s'han
consignat uns 14.000 euros per al tram entre la Jana (Baix Maestrat) i
el Perelló (Baix Ebre). Algunes de les variants de carreteres estatals,
com l'N-420, altament reivindicades, continuen gairebé sense provisió:
5.130 euros en el cas de Corbera d'Ebre, 5.000 a Gandesa i 1.020 euros a
la de Riudecols. Els comptes destinen també un total de 34,77 milions
al Port de Tarragona –gairebé 10 milions més del que s'ha invertit
enguany–, dels quals, 14 milions correspondran a actuacions ferroviàries
i 6,58 a l'ampliació del Moll de la Química.
Un gegant aturat
Les
obres de la futura estació central del TAV a Barcelona avancen molt
lentament. L'Ajuntament i el ministeri van acordar al juliol buscar un
inversor privat que aporti els 350 milions que falten per acabar l'obra.
L'Estat no hi aportarà ni un cèntim el 2014.
Darrera actualització ( Dimarts, 1 d'octubre del 2013 02:00 )
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada