El setmanari considera “il·lús” pensar que el sentiment “desapareixerà” perquè hi ha una“ fornada de joves i partits al Parlament” que aposten per l'estat propi
L'autor es fa ressò de la importància del català i la repressió que va patir durant el franquisme
La portada de la revista ‘The Economist' |
El setmanari The Economist, afirma, en un article titulat Catalonian confusion, que els partits que donen suport a l'autodeterminació tenen ara una àmplia majoria.
La publicació considera “il·lús” pensar que “l'independentisme desapareixerà, perquè hi ha tota una fornada de joves i i partits al Parlament que no estan d'acord amb l'estat de Catalunya dins d'Espanya”.
En l'article, l'autor es pregunta “quins són els factors lingüístics que hi ha en joc?”. Seguidament s'hi aporten dades, com per exemple, que el català és una llengua tant antiga com el francès o l'italià.
També explica el rol que va exercir Franco amb el català: “tota llengua que no fos el castellà, va ser desencoratjada sota l'eslògan d'una bandera, una pàtria, una llengua”. En aquest sentit, la publicació conclou que en certa manera Franco va aconseguir el seu propòsit, perquè, segons la revista, la llengua catalana ha quedat relegada “en l'àmbit privat més que no pas en l'ús públic i oficial”.
Tanmateix, “el català pateix un altre desafiament”, perquè durant els anys de bonança econòmica, molts llatinoamericans van emigrar a Espanya, i d'aquests molts a la “benestant Catalunya”. “Van portar el castellà”, i en les grans ciutats “van sentir poca necessitat d'aprendre el català”.
Pel que fa a la immersió lingüística, el setmanari afirma que els nacionalistes catalans no ho veuen com una imposició, “volen que el català sigui a Catalunya com el francès és a França”, però “aquest és el problema de Catalunya, que encara no és un estat com França”.
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada