divendres, 30 de novembre del 2018

Noruega culpa Espanya del naufragi d'una fragata fabricada per Navantia (Video)



MILITARS







El Nacional
Foto: Efe
Barcelona. Divendres, 30 de novembre de 2018




















La Comissió d'Investigació d'Accidents de Transport noruega ha informat que s'ha detectat una fallada de seguretat "crítica" a la fragata KNM Helge Ingstad, que va naufragar fa tres setmanes a l'oest del país i construïda per l'empresa pública espanyola Navantia.



La fallada està relacionada amb l'estanquitat de la fragata segons l'informe preliminar de la comissió, que ha enviat alertes de seguretat a la Marina noruega i a la mateixa Navantia perquè facin investigacions.



A les autoritats noruegues la comissió (SHT, les sigles en aquest idioma) els demana d'indagar si l'error de construcció també es troba en les altres quatre unitats dissenyades i fabricades pel grup naval espanyol per a la Marina d'aquest país.



Recomanacions a Navantia

 

A Navantia l'SHT li recomana que impulsi un estudi "sobre els elements identificats en aquesta investigació inicial" i determini si el problema es dona en altres vaixells, com també que notifiqui a "rellevants drassanes, propietàries i operadors", i aconselli "mesures necessàries per abordar la seguretat".



La comissió assenyala que la troballa "no està en conformitat amb l'estàndard d'estabilitat contra danys requerit" per a les fragates de la classe Nansen, construïdes per Navantia, i assumeix que la fallada també afecta els altres quatre vaixells lliurats per aquesta al seu dia a Noruega, per la qual cosa demana a Navantia que investigui aquesta fallada.















"L'SHT ha trobat detalls de seguretat crítics relacionats amb l'estanquitat del vaixell. Ha d'assumir-se que això també afecta les altres quatre fragates de la classe Nansen", indica.
I afegeix que "no es pot excloure tampoc que el mateix valgui per a altres vaixells d'un disseny similar lliurats per Navantia o que aquest concepte de disseny es continuï utilitzant en models similars de vaixells", afegeix la comissió.



L'error va ser detectat en elaborar l'informe inicial sobre l'accident de la matinada del passat dia 8 en xocar la fragata i un petrolier en una terminal de càrrega a prop de Bergen, que la comissió creu que es deu a un conjunt de factors.



L'SHT al·ludeix, entre altres, a una confusió entre els llums emesos pel vaixell de càrrega i la terminal, encara que adverteix que són necessàries més investigacions, també sobre la fragata, que va haver de ser evacuada al cap de poques hores pel perill d'enfonsament de la nau, encallada a la costa i pendent de ser rescatada.



Inundació del vaixell

 

En un apèndix difós alhora que l'informe preliminar, la comissió assenyala que la inundació de la nau va tenir lloc a tres compartiments estancs: la cambra de generadors en popa, les cabines de la tripulació en coberta i els magatzems.



Basant-se en els danys i els documents sobre estabilitat del vaixell, la tripulació va concloure que la fragata tenia un estatus d'"estabilitat pobra", però que es podia mantenir a la superfície.



Però en advertir que l'aigua queia des de la cambra de generadors al d'engranatges a través del buit de l'eix de les hèlixs i que aquest s'estava omplint ràpidament, van optar per l'evacuació.



"Es va descobrir que l'aigua entrava per l'eix en una altra sala. No eren hermètiques", va declarar en roda de premsa Kristian Haugnes, de l'SHT, que va ressaltar que la investigació està en fase preliminar i que "les circumstàncies podrien ser objecte de més indagacions".



L'SHT va ressaltar que el seu objectiu no és atribuir culpes o responsabilitats civils o criminals i que és un accident complex, per la qual cosa farà falta temps i recursos per continuar la investigació, paral·lela a una altra de la mateixa Marina noruega.



La KNM Helge Ingstad és una de les cinc fragates construïdes la dècada passada per les drassanes de Navantia a Ferrol i a Fene (Galícia) per a l'Armada Noruega, en un encàrrec valorat en total en 1.100 milions d'euros.



La fragata tornava de participar en unes maniobres de l'OTAN abans de col·lidir amb el vaixell de càrrega, en un accident en el qual hi va haver vuit ferits lleus i es van aturar durant unes hores les operacions petrolieres a l'àrea.









Enllaç notícia :

https://www.elnacional.cat/ca/politica/noruega-culpa-espanya-del-naufragi-d-una-fragata-fabricada-per-navantia_329982_102.html