Dilluns 11.01.2016 08:20
CULTURA-MUSICA
El cantant David Bowie ha mort a seixanta-nou anys. La seva pàgina web oficial,
com també el seu compte de Facebook, ha explicat que s’ha mort després
d’una lluita de divuit mesos contra un càncer. Divendres Bowie havia
publicat el seu últim disc, ‘Blackstar’, del qual s’han publicat dos
videoclips :
Vegeu el missatge que ha publicat el compte de Facebook oficial de Bowie per a anunciar-ne la mort:
Recuperem els cinc vídeos més emblemàtics de David Bowie i també l’article
de Mercè Ibarz sobre el llegendari cantant anglès que va publicar Núvol
arran de la publicació de l’àlbum ‘The Next Day’, ara fa dos anys.
1. ‘Heroes’ – Segurament, un dels himnes més coneguts
de Bowie. La cançó la va compondre conjuntament amb Brian Eno i va donar
nom a un dels seus àlbums més venuts.
2. ‘Space Oddity’ – El seu primer gran èxit. L’àlbum,
que també portava el mateix nom, es va publicar el 1969. Bowie es va
inspirar en la pel·lícula ‘2001: una odissea de l’espai’, de Stanley
Kubrick, per a escriure la cançó.
3. ‘Undre Pressure’ – Aquesta cançó del 1981 la van
enregistrar conjuntament Freddy Mercury i David Bowie per a l’àlbum de
Queen ‘Hot Space’. No hi ha cap vídeo de tots dos, per això us proposem
el duet que Annie Lennox i David Bowie van oferir a l’estadi de Wembley
el 1991.
4. ‘Dancing in the street’ – Marvin Gaye va escriure
aquesta canço pel grup Martha and the Vandellas el 1964. Posteriorment
molts grups s’han atrevit a versionar-la, però cap ha aconseguit
captivar tant com els balls que van fer David Bowie i Mick Jagger en
aquest imperdible videoclip del 1985.
5. ‘Ziggy Stardust’ – Va deixar amb la boca oberta mig
món quan va presentar la versió andrògina del seu àlter ego, Ziggy
Stardust. Pentinats impossibles, molt de maquillatge i una estètica
futurista que van marcar una època. Aquest àlbum (The Rise and Fall of
Ziggy Stardust and the Spiders from Mars), publicat el 1972, el va
catapultar a l’estrellat i el va convertir en una icona popular de la
dècada dels setanta.
Bowie i jo
Fa quaranta anys que sento Bowie. La veu lírica i vocalitzadora, la
densitat i l’elegància dels acords i de la composició, l’ambigüitat i la
ironia de les cançons, les lletres. Trobava atractiva l’èpica del rock
posterior als màrtirs protoèpics (Janis Joplin, Jimi Hendrix, Jim
Morrisson), sobretot la de Bowie. El rock s’estava fent gran i recorria a
l’èpica del desposseïment inventant-se floritures per anar enllà de les
cançons pautades del pop i de les agonies de Dylan. D’altres ho
intentaven i eren neuròtics o paranoics i prou, o feien versions
glamuroses d’antics vocalistes i prou. Bowie hi ficava més: era
neuròtic, ambigu, glamurós, extremat, visual i polític, èpic.
Continua així. Està ben preparat. Potser és que en el cataclisme
d’avui només els vells poden ser-ne, d’èpics, glamurosos i més, i no pas
tots. Potser els joves en seran. Ara Bowie ha tret The next day, El dia després. Després ¿de què?
Després d’aquell futur sense futur dels punk, els seus primers hereus.
Els Sex Pistols, predicadors que feien el primer concert el mateix mes i any de la mort de Franco. No future,
ens ho van dir Johnny Rotten i Syd Vicious, no els vam fer gaire cas.
En vaig veure uns a Londres, no recordo quin grup, el 1977. Punks
ensordidors a l’escenari i vestits i decorats com ovelletes exòtiques a
la pista i la barra del bar Cavern, criatures com els uccellini de Pasolini, obligades pel bisnes a ser uccellaci, els negrots aucells pasolinians. Gairebé quatre dècades més tard dels punk Bowie titula The next day.
On som. No hi haurà hagut futur, però hi ha dia després, no en podem
escapar. ¿Quin dia és? El dia després del sense futur d’ahir.
Èpic, sedós i amb preguntes, Bowie torna. Where are we now? S’ha esperat tant com li ha calgut. El no futur s’ha allargassat fins ara mateix, on som. Qui pregunta ja respon. Just walking the dead, diu un dels versos. Passejant els morts. No fem altre.
En fi, que continua donant-me alegries. No estic sola en el passeig
dels morts. No estem mai sols, dins de la pell. I així va que de moment
no tinc cap necessitat d’anar a Londres, a l’expo “David Bowie is”,
bon títol, que li dediquen al V&A, hi aniria si m’hi trobés i em
compraria alguna xuminada a la botiga, com vaig fer quan el mateix museu
va dedicar una expo a Vivienne Westwood i el disseny punk, fa vuit
anys, pura museografia i arqueologia del present que els britànics saben
fer com ningú. Estic segura que hi gaudiria la mar.
De moment, The next day. Sento les connexions amb el disc
que fa quaranta anys sentia en una habitació de la Meridiana on vaig
estar-me uns mesos aquell any de la mort de Carrero Blanco, The man who sold the world, que panys i anys després em guiaria per escriure No parlis de mi quan me’n vagi,
una novel·la que no seria la mateixa sense Bowie. En un sentit i en el
contrari, que per això l’èpica i les lletres de Bowie són tan bones. Cap
moto per vendre. Dubtes, temors i coratge a flor de pell. Bowie és
moltes coses, però de cap de les maneres és un animal fel·lador.
D.E.P.
Enllaç noticia :
http://www.vilaweb.cat/noticies/sha-mort-el-cantant-david-bowie-despres-de-18-mesos-de-lluita-contra-el-cancer/
Subscriure's a:
Comentaris del missatge
(
Atom
)
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada