dimarts, 8 de gener del 2013

AVE Mas a Rajoy: "El primer tren espanyol es va fer a Cuba; en aquell temps Cuba era Espanya"





Els presidents català i espanyol i el príncep Felip inauguren el trajecte de 53 minuts d'AVE entre Barcelona i Figueres, amb al·lusions al procés sobiranista
Lluís Bou / Albert Ribas
La inauguració de la línia d'AVE entre Barcelona i Figueres ha transcorregut en tot moment en un to institucional, però en els discursos ha quedat clar que hi gravitava el procés sobiranista català. El president Artur Mas ha lloat l'arribada al tren d'alta velocitat, i fent un repàs ha deixat anar l'anècdota que el primer tren espanyol no va ser al Maresme sinó a Cuba. "En aquell temps Cuba era Espanya", ha recordat amb un somriure. Des del 1898 ja no ho és.

En tots els assistents a la inauguració a l'estació de Girona, entre els quals hi havia el president espanyol, Mariano Rajoy, i el príncep Felip s'ha fet present el paral·lelisme amb la situació catalana. Mas ha remarcat que no pensava fer un discurs reivindicatiu, però sí que ha apuntat que la connexió de l'AVE amb Europa demostra que "l'autèntica unitat de mercat no l'hem de buscar en els Estats tradicionals sinó a escala europea", mentre alhora ha demanat que no es vegi aquest nou tren com un privilegi de Catalunya com s'afirma en alguns mitjans de Madrid.

"Els recordo que després de 30 anys de democràcia Catalunya és qui té menys dotació d'infraestructura pública, quan és qui aporta més al PIB", ha recordat.

"Projecte compartit"

Rajoy, i en menor mesura el príncep Felip, han fet el discurs oposat, amb una visió de l'AVE com a vertebrador d'Espanya. No se n'han amagat en cap moment. Segons el president espanyol, les vies ferries han estat "costures capaces d'apropar els diversos territoris", amb la idea d'Espanya "com a projecte compartit". El príncep, que ha fet quasi la meitat del discurs en un correcte català, ha afegit també que la inauguració ha estat "un pas més en la vertebració d'Espanya", i ha lloat el model d'alta velocitat espanyol dient que és digne d'imitar.

L'AVE connecta des d'avui per fi amb Europa, 20 anys després de la connexió entre Madrid i Sevilla, que va ser la primera que es va posar en funcionament el 1992. El govern espanyol, en un model pensat per Felipe González, impulsat per José María Aznar, i seguit per José Luis Rodríguez Zapatero i Rajoy, ha usat un criteri estrictament polític d'articulació de l'Estat.

A partir d'avui, la connexió directa amb França podrà tirar endavant, i per primer cop el servei sortirà de l'Estat espanyol. No obstant, cal tenir present que el TGV francès arriba per ara només fins a Montpeller en velocitat alta. El primer tren d'alta velocitat de la línia Barcelona-Girona-Figueres ha sortit de l'estació de Sants a les onze i un minut amb destí a la capital de l'Alt Empordà, on ha fet una breu parada i s'ha descobert una placa, i posteriorment a Girona, on s'ha celebrat l'acte institucional d'inauguració.

Malestar dels alcaldes

Els alcaldes de Figueres i Girona, tots dos de CiU, s'han mostrat descontents per com s'han preparat els actes d'inauguració de l'AVE i perquè consideren que s'inaugura una obra que està incompleta. Carles Puigdemont, alcalde de Girona, i l'alcaldessa de Figueres, Marta Felip, ho han indicat a "El matí de Catalunya Ràdio". 
 
Segons Puigdemont, "el projecte ferroviari és incomplet. Avui s'inaugura una estació que és la fase 1 d'un projecte que té tres fases, un projecte aprovat, promès, anunciat, ratificat en totes les campanyes electorals que ens han precedit i que ara quedarà, directament, a mig fer". A Girona, membres de la CUP s'han concentrat per protestar contra Rajoy i el príncep Felip.

Feu el recorregut virtual

En el vídeo que acompanya aquesta informació és pot fer un viatge virtual d’aquest trajecte que té 128 quilòmetres de llargada. Es pot veure com el comboi surt de Sants i enfila l’entrada del túnel Sants-Sagrera, que fa pràcticament sis quilòmetres de llarg, direcció nord. També es pot comprovar com l’estació de la Sagrera continua en construcció amb els seus edificis a mig fer. A continuació el tren ja abandona Barcelona i només triga 37 minuts a arribar a Girona. Amb 16 minuts més es realitza el trajecte que uneix la capital gironina i Figueres.