El Tribunal Suprem (TS) ha anul·lat aquest dimarts diferents articles del decret 181/2008, de 9 de setembre, pel qual s`establia l`ordenació dels ensenyaments del segon cicle de l`educació infantil de la Conselleria d`Ensenyament de la Generalitat.
Aquesta sentència estima el recurs presentat contra una sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) sobre el català a l`escola que es va pronunciar a favor de la immersió lingüística.
Amb l`anul.lació d`aquest articles el català deixa de ser llengua vehicular, els nens poden ser separats en grups per raó de llengua, es nega la necessitat de la immersió lingüística, no es fa necessari establir l`ús del català per a tothom, es perd l`autonomia per centre, i no es veu necessari l`atenció preferent en català a la població infantil nouvinguda.
Aquests són els articles anul·lats i que d`acatar-se la sentència donaran un cop definitiu a la immersió en català i provocaran la separació per llengua.
4.1. El català, com a llengua pròpia de Catalunya, s`ha d`utilitzar normalment com a llengua vehicular d`ensenyament i aprenentatge i en les activitats internes i externes de la comunitat educativa: activitats orals i escrites de l`alumnat i del professorat, exposicions del professorat, llibres de text i material didàctic, activitats d`aprenentatge i d`avaluació i comunicacions amb les famílies.
4.3 Els nens i les nenes que cursin el segon cicle de l`educació infantil tenen el dret a rebre l`ensenyament en català i a no ser separats en centres ni en grups, ni classes diferents per raó de la seva llengua habitual. En qualsevol cas es respectaran els drets lingüístics individuals de l`alumne o alumna, d`acord amb la legislació vigent.
4.4 En funció de la realitat sociolingüística de l`alumnat, s`implementaran metodologies d`immersió lingüística de la llengua catalana amb la finalitat de potenciar-ne l`aprenentatge. Tanmateix, quan sigui possible amb els mitjans de què disposi el centre, s`arbitraran mesures de traducció en una de les llengües d`ús familiar per al període d`acollida de les famílies procedents d`altres països.
4.5 Com a part del projecte educatiu, els centres han d`elaborar un projecte lingüístic que estableixi les pautes d`ús de la llengua catalana per a tots els membres de la comunitat educativa. Aquestes pautes d`ús han de possibilitar, alhora, adquirir eines i recursos per implementar canvis per a l`ús d`un llenguatge no sexista ni androcèntric.
10.1 Cada centre educatiu, d`acord amb la seva autonomia pedagògica i organitzativa, ha de concretar en el seu projecte educatiu els principis pedagògics i organitzatius propis del centre i el projecte lingüístic, en el qual s`expliciten les accions educatives per aconseguir la normalització en l`ús de la llengua catalana en totes les actuacions docents i administratives i el tractament de les diferents llengües en el centre.
14.3 A fi de procurar la més ràpida integració possible de l`alumnat estranger que s`incorpora al sistema educatiu de Catalunya, els centres han de dedicar una atenció preferent a l`aprenentatge de la llengua catalana, vehicle d`expressió normal en les activitats educatives de les escoles.
26.06.12
Aquesta sentència estima el recurs presentat contra una sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) sobre el català a l`escola que es va pronunciar a favor de la immersió lingüística.
Amb l`anul.lació d`aquest articles el català deixa de ser llengua vehicular, els nens poden ser separats en grups per raó de llengua, es nega la necessitat de la immersió lingüística, no es fa necessari establir l`ús del català per a tothom, es perd l`autonomia per centre, i no es veu necessari l`atenció preferent en català a la població infantil nouvinguda.
Aquests són els articles anul·lats i que d`acatar-se la sentència donaran un cop definitiu a la immersió en català i provocaran la separació per llengua.
4.1. El català, com a llengua pròpia de Catalunya, s`ha d`utilitzar normalment com a llengua vehicular d`ensenyament i aprenentatge i en les activitats internes i externes de la comunitat educativa: activitats orals i escrites de l`alumnat i del professorat, exposicions del professorat, llibres de text i material didàctic, activitats d`aprenentatge i d`avaluació i comunicacions amb les famílies.
4.3 Els nens i les nenes que cursin el segon cicle de l`educació infantil tenen el dret a rebre l`ensenyament en català i a no ser separats en centres ni en grups, ni classes diferents per raó de la seva llengua habitual. En qualsevol cas es respectaran els drets lingüístics individuals de l`alumne o alumna, d`acord amb la legislació vigent.
4.4 En funció de la realitat sociolingüística de l`alumnat, s`implementaran metodologies d`immersió lingüística de la llengua catalana amb la finalitat de potenciar-ne l`aprenentatge. Tanmateix, quan sigui possible amb els mitjans de què disposi el centre, s`arbitraran mesures de traducció en una de les llengües d`ús familiar per al període d`acollida de les famílies procedents d`altres països.
4.5 Com a part del projecte educatiu, els centres han d`elaborar un projecte lingüístic que estableixi les pautes d`ús de la llengua catalana per a tots els membres de la comunitat educativa. Aquestes pautes d`ús han de possibilitar, alhora, adquirir eines i recursos per implementar canvis per a l`ús d`un llenguatge no sexista ni androcèntric.
10.1 Cada centre educatiu, d`acord amb la seva autonomia pedagògica i organitzativa, ha de concretar en el seu projecte educatiu els principis pedagògics i organitzatius propis del centre i el projecte lingüístic, en el qual s`expliciten les accions educatives per aconseguir la normalització en l`ús de la llengua catalana en totes les actuacions docents i administratives i el tractament de les diferents llengües en el centre.
14.3 A fi de procurar la més ràpida integració possible de l`alumnat estranger que s`incorpora al sistema educatiu de Catalunya, els centres han de dedicar una atenció preferent a l`aprenentatge de la llengua catalana, vehicle d`expressió normal en les activitats educatives de les escoles.
26.06.12