En una entrevista al programa 'Singulars', el catedràtic d'economia aplicada de la UB situa "el dia inaugural de l'estat radial" el 23 d'abril de 1720, quan Felip V va firmar el reglament que fixava un nou mapa de carreteres
ARA
Barcelona | Actualitzada el 29/05/2012 23:50
Espanya és el país amb més quilòmetres de tren d'alta velocitat i d'autopistes per habitant i no és el que en fa més ús. Aquest desequilibri entre les grans inversions i la rendibilitat que se'n treu és la clau per entendre el problema de les infraestructures i del malbaratament de diners públics, un problema que sembla "culturalment genètic i políticament genètic" a Espanya, segons Germà Bel.
El catedràtic d'economia aplicada de la UB, especialista en infraestructures i autor del llibre 'Espanya, capital París', ha estat el convidat del programa 'Singulars', del Canal 33, aquest dimarts a la nit, i ha assimilat les grans infraestructures infrautilitzades amb els "elefants blancs". "A l'Índia, hi ha molts elefants grisos que mengen el que poden i treballen i pocs elefants blancs, que són sagrats i no treballen i costen molt de mantenir. I això és el que són les carreteres que no serveixen per a res i que només són per arribar fins al senyor", ha argumentat.
Aquesta mentalitat, i l'estructura de les infraestructures espanyoles, tenen l'origen en Felip V, segons Bel. Concretament, en el reglament del dia 23 d'abril de 1720, "el dia inaugural de l'Estat radial", la data en què es va publicar el reglament que posava fi a l'antic mapa de carreteres dels Àustries i s'establia un nou mapa pensat per connectar tot Espanya amb Madrid.
Aznar, ZP, Maleni, Pastor: els 4 de l'Espanya radial de l'AVE
Segons Bel, aquesta idea de les infraestructures ha viatjat del segle XVIII fins al XXI, i els últims anys hi ha quatre personatges que han destacat en l'objectiu de convertir la construcció d'una xarxa radial de tren d'alta velocitat per "cosir Espanya amb cables d'acer". Els quatre en línia són José María Aznar, José Luis Rodríguez Zapatero i les ministres de Foment Magdalena Álvarez i Ana Pastor, actualment en el càrrec en el govern de Mariano Rajoy. Quatre declaracions d'aquests quatre personatges, fetes els anys 2000, 2007 i 2012, han servit com a prova, des del voler "cosir Espanya" de 'Maleni' fins al "no volem una Espanya asimètrica" de Pastor.
El catedràtic d'economia aplicada de la UB, especialista en infraestructures i autor del llibre 'Espanya, capital París', ha estat el convidat del programa 'Singulars', del Canal 33, aquest dimarts a la nit, i ha assimilat les grans infraestructures infrautilitzades amb els "elefants blancs". "A l'Índia, hi ha molts elefants grisos que mengen el que poden i treballen i pocs elefants blancs, que són sagrats i no treballen i costen molt de mantenir. I això és el que són les carreteres que no serveixen per a res i que només són per arribar fins al senyor", ha argumentat.
Aquesta mentalitat, i l'estructura de les infraestructures espanyoles, tenen l'origen en Felip V, segons Bel. Concretament, en el reglament del dia 23 d'abril de 1720, "el dia inaugural de l'Estat radial", la data en què es va publicar el reglament que posava fi a l'antic mapa de carreteres dels Àustries i s'establia un nou mapa pensat per connectar tot Espanya amb Madrid.
Aznar, ZP, Maleni, Pastor: els 4 de l'Espanya radial de l'AVE
Segons Bel, aquesta idea de les infraestructures ha viatjat del segle XVIII fins al XXI, i els últims anys hi ha quatre personatges que han destacat en l'objectiu de convertir la construcció d'una xarxa radial de tren d'alta velocitat per "cosir Espanya amb cables d'acer". Els quatre en línia són José María Aznar, José Luis Rodríguez Zapatero i les ministres de Foment Magdalena Álvarez i Ana Pastor, actualment en el càrrec en el govern de Mariano Rajoy. Quatre declaracions d'aquests quatre personatges, fetes els anys 2000, 2007 i 2012, han servit com a prova, des del voler "cosir Espanya" de 'Maleni' fins al "no volem una Espanya asimètrica" de Pastor.