THOMAS N. BISSON, HISTORIADOR EXPERT EN L'EDAT MEDIEVAL
Thomas N. Bisson (Nova York, 1931). Durant 60 anys s'ha dedicat a
treballar, investigar i ensenyar sobre l'època medieval. Creu de Sant
Jordi, el professor Bisson ha estat a Barcelona per participar en unes
jornades sobre les institucions medievals de pau a Catalunya,
organitzades per l'Institut Català Internacional per la Pau, una
institució pública però independent, creada pel Parlament de Catalunya.
Vostè ha estudiat molt la Catalunya medieval. Per què?
Va
ser un interès accidental. La meva recerca s'adreçava sobretot a
França. Vaig investigar una part de la història de França en la qual
Catalunya en formava part. Vaig venir aquí i vaig trobar una quantitat
enorme de documents. Així que una cosa va portar a l'altra.
Suposo que està al corrent de l'auge independentista a Catalunya...
Per
descomptat. La meva recerca està molt vinculada a Catalunya i la
independència. Ho trobo particularment rellevant. El segle XII Catalunya
tenia característiques d'estat independent. Molta gent és pregunta per
què Catalunya perd el segle XVII la sobirania. Però la pregunta
interessant no és aquesta.
No?, quina és?
Cal
preguntar-se d'on ve tot això. Com és que el segle XII, el comtat de
Barcelona tenia un territori molt delimitat i independent de la corona
d'Aragó, amb institucions pròpies? En altres regions d'Europa hi havia
situacions semblants, però depenien d'alguna instància superior.
Catalunya ja era una nació estat el segle XII, però un accident dinàstic
el segle XV, en unir-se a la corona de Castella, explica per què ara no
és un país sobirà.
Per què es va interessar per l'època medieval?
Quan
era jove, aquesta era la història que s'ensenyava. Ara, tot això ha
canviat, i crec que no ha estat un canvi positiu, perquè l'època
medieval va ser molt important.
Quin va ser el seu objecte principal d'estudi?
Jo
vaig començar estudiant les institucions del segle XIII, sobretot les
parlamentàries angleses i franceses. Unes institucions molt diferents
del que hi havia abans d'aquell segle. El segle XII hi ha grans canvis
socials que expliquen el que passarà el XIII. És un període molt
interessant per a tot Europa, i no només per a Catalunya.
Què té l'imaginari medieval per atreure tanta gent?
Hi
ha la idea que és un món de castells, cavallers, donzelles... No és una
imaginari que hagi creat jo ni els estudiosos com jo. És divertit, però
no bo. Com he dit i m'he lamentat sovint, al currículum escolar dels
Estats Units d'ara no s'ensenya l'edat mitjana. Per això em sorprèn,
que, en canvi, hi hagi tanta fascinació per aquella època. Ara bé, a mi
m'interessa perquè per estudiar i investigar l'edat mitjana cal
utilitzar la imaginació. El meu llibre, que té més de 700 pàgines, està
molt documentat, però en el seu 75% he usat la imaginació.
Per què l'edat mitjana va durar tant de temps?
Per
què no hauria de ser així? Si poguéssim respondre a això també podríem
respondre moltes altres preguntes. En l'època medieval hi va haver molts
canvis graduals. Ara la tecnologia va molt ràpida, però la humanitat ha
tardat molt de temps a solucionar els problemes. Per això l'època
medieval es va dilatar.
Es té una idea que és un període molt fosc...
Entre els segles VIII i XI gairebé no hi va haver avenços, però fins i tot llavors hi va haver canvis.
Com ara?
L'augment
de població. Si em pregunta els motius, els ignoro. Però sí que hi ha
documentació que les famílies eren més grans i que la gent sobrevivia
més. En créixer la població, creixien els castells, els pobles, els
feus, etc.
Per què l'època medieval sembla un fenomen exclusiu d'Europa?
No
ho és pas. És un concepte que s'aplica a tot el món, però avui dia hi
ha poca recerca comparativa entre les regions. Interessa poc al món
acadèmic.
Quins ensenyaments podem extreure del món medieval?
Interrogant-nos
sobre la història medieval podem arribar a entendre què és la
modernitat. Com més documentació s'estudia, més clar és que era una
època molt diferent a l'actual.
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada