dijous, 6 de juny del 2013

L'Assemblea francesa reconeix l'ensenyament bilingüe en 'llengües regionals' a l’escola

S'aprova l'article 27-bis del projecte de llei de reforma de l'escola, sense cap esment a la immersió lingüística


 L’Assemblea Nacional francesa ha aprovat en segona lectura l'article 27-bis del projecte de llei de reforma de l'escola, que consagra el reconeixement dins el sistema educatiu estatal de les anomenades 'llengües regionals' com l'alsacià, el basc, el bretó, el català, el cors i l'occità. És la primera vegada que una llei explicita clarament l'ensenyament bilingüe del francès i les llengües pròpies de cada territori a l'educació, atès que la del 2005 tan sols contenia un esment sobre la possibilitat d'ensenyar-les a partir de convenis signats amb les regions.

El nou text legislatiu també esmenta que s'ha d'afavorir aquest ensenyament i que les famílies rebran informació de les diferents ofertes d'aprenentatge.

L'article, que va ésser adoptat en primera lectura per l'Assemblea, ha rebut en la segona nombroses modificacions dels senadors. Amb tot, introdueix a la llei l'ensenyament bilingüe, i al codi de l'educació el reconeixement d'aquestes llengües com a elements del 'patrimoni de França'. També s'hi expliquen les úniques dues maneres com es pot fer efectiu aquest ensenyament de les llengües i les cultures i en aquestes mateixes llengües, obert a totes les matèries de primer i segon grau.

Alà Baylac Ferrer, vice-president de l'APLEC, ha explicat a VilaWeb que l'aprovació de l'article és positiu perquè integra per primera vegada a la llei d'educació la idea de l'ensenyament bilingüe. Amb tot, en aquesta opinió contundent expressa dubtes sobre com es desenvoluparà i aplicarà.

Per la seva banda, el diputat bretó de l'UMP Marc Le Fur ha criticat que no hi hagi cap referència explícita al mètode de la immersió lingüística, aplicat per xarxes d'escoles associatives com la Bressola a Catalunya Nord, les Calandretas a Occitània, les Diwan a la Bretanya i Seaska a Euskadi Nord. Per això considera que l'article aprovat no acabarà aportant cap 'progrés concret'.

I el conseller regional occità David Grosclaude ha preferit parlar de vot històric i ha volgut destacar que la llei és 'important per les llengües', tot i que 'queden uns quants drets a conquerir': 'Votant la llei sobre la reforma de l'escola els diputats han adoptat un text que legalitza per fi l'ensenyament bilingüe i que permet a les llengües regionals d'entrar de manera clara en la llei. És una victòria col·lectiva. Ha calgut la pressió del món associatiu, dels càrrecs electes locals i regionals, i dels diputats i senadors per fer entendre al ministre d'Educació que la llei no podia ignorar totes aquestes llengües.'

Opinió contundent:
Alà Baylac Ferrer: 'Per primera vegada s'integra a la llei educativa la idea de l'ensenyament bilingüe'

http://www.vilaweb.cat/noticia/4122367/20130606/lassemblea-francesa-reconeix-lensenyament-bilingue-llengues-regionals-lescola.html