dimecres, 13 de març del 2013

L'últim despropòsit: El 'corredor Madriterrani'

El ministeri de Foment espanyol impulsa un corredor mediterrani que passarà per Madrid i Saragossa, no connectarà Barcelona i València i oblida Castelló i Tarragona

El corredor mediterrani és, des de l'octubre del 2011, oficialment una prioritat de la Comissió Europea pel 2030. Brussel·les subvencionarà l'eix ferroviari de mercaderies que connecta el centre d'Europa amb Barcelona, Tarragona, València, Cartagena i Almeria. Des d'Almeria, el traçat continuarà per l'interior fins a Granada, per arribar després a Algesires.
La comissió descartava la travessia central dels Pirineus, però ja preveia connectar Saragossa i Madrid amb Algesires i els corredors mediterrani i atlàntic.

El govern espanyol sembla decidit a no donar suport al corredor mediterrani pel qual aposten institucions polítiques i econòmiques de tot el país i que té l'aval de la Comissió Europea. Dilluns la ministra de Foment, Ana Pastor, va signar a Brussel·les un acord amb els seus homòlegs italià, francès, eslovè i hongarès per impulsar a el transport ferroviari a Europa mitjançant un 'corredor mediterrani' que oblida Castelló i Tarragona.
La nota publicada pel ministeri de Foment parla del compromís del govern espanyol amb el corredor, i per demostrar-ho parla de la licitació de les obres d'implantació de l'ample ferroviari europeu i un pressupost consignat de 1.079 milions d'euros.

Però la ruta del corredor que cita deixa de banda tant Castelló de la Plana com Tarragona. I cita els trams: Almeria-València, Madrid-Saragossa, Barcelona-Marsella-Lió-Torí-Milà-Verona-Pàdua. Amb aquest plantejament, el recorregut sortiria d'Almeria i aniria fins a València, però des d'ací no hi hauria una connexió directa amb Barcelona per Castelló i Tarragona, sinó que aniria cap a Madrid i, des d'allà, continuaria cap a Saragossa i després cap a Barcelona.

Els eurodiputats Ramon Tremosa (CiU) i Raül Romeva (ICV-EUiA) es van queixar via Twitter d'aquesta proposta:



L'economista Germà Bel, de qui parla Ramon Tremosa, també ha comentat en el seu Twitter la intenció del govern espanyol. I ha recuperat el terme 'corredor Madriterrani' per referir-se a aquest traçat.