dimarts, 29 de gener del 2013

Dossier directe!cat “l’escàndol dels “peatges a l’ombra”

El país no pot seguir pagant quatre cops el preu de les obres, el Govern ha de negociar amb les concessionàries i corregir els errors del passat.


Presentem un nou dossier “l’escàndol dels peatges a l’ombra”: no valen excuses, el Govern de Portugal ho acaba de fer amb set concessions fetes a l’any 2009 davant la inviabilitat de poder pagar els alts costos previstos, han pactat ajustar els contractes a les noves realitats econòmiques. Davant la necessitat de retallar els pressupostos en que es troba el Govern de Catalunya per poder complir les exigències de dèficit es fa necessari actuar en aquells convenis o concessions signades en condicions molt favorables a les concessionàries i que avui en dia són inviables de ser pagades, parlem dels anomenats peatges a l’ombra que comporten unes despeses molt per sobre dels costos reals, cal renegociar els contractes de l’eix del Llobregat, eix diagonal i eix transversal, tres de les carreteres més cares del món i mal negociades pel Conseller Nadal i el Conseller Castells. 
Dossier directe!cat "L'escàndol dels peatges a l'ombra"
 La Sindicatura de Comptes ho va advertir

La mateixa sindicatura de comptes va advertir a la Generalitat  l’any 2008 sobre els perills de l’abús del finançament de la inversió publica mitjançant els peatges a l’ombra, entre altres consideracions és diu que el model és d’una elevada complexitat, és de difícil control, suposa decisions a llarg termini - amb efecte a 25, 30 o més anys, mentre que un govern s’elegeix per quatre anys -,  i amb elevats costos pel país. Considera els peatges a l’ombra com un model per intentar esquivar l’endeutament públic, però el canvi de normes contables a Europa evita que és pugui camuflar l’endeutament.

Es pot pagar per una comissaria a Sant Cugat que costava 2 milions d’euros, més de 8 milions?

És un exemple més, en aquest cas una simple comissaria dels mossos d’esquadra a Sant Cugat del Vallès, és va adjudicar a l’any 2005 per 2.269.000.-€ (inclòs el benefici industrial) el seu pagament és fa a 32 anys fins l’any 2032 amb un cost final de 8.426.000.-€, el seu cost s’ha multiplicat per quatre, amb un tipus d’interès de més del 11%, un cop més l’empresa adjudicatària ha guanyat més diners prestant diners que no pas amb la seva feina, és a dir amb la construcció de la comissaria.

Peatges a l’ombra (I): el saqueig d’un país

L’anomena’t sistema alemany d’inversions o més conegut com  'peatges a l’ombra' el començà a utilitzar el Govern del President Pujol, i està basat en fer pagar l’obra a les empreses constructores i que aquestes cobrin cada any de l’administració que ha encarregat l’obra amb els corresponents interessos. El sistema és emprat principalment per obres de gran envergadura, el problema sorgeix quant el Govern del President Montilla abusa del model i l’adapta a tot tipus d’’obra, des d’una carretera, a un ambulatori, a una escola o una presó. L’abús és tant evident que ni tant sols es preocupen dels tipus d’interès que acaben pagant. El conseller Nadal n’és el ideòleg i el conseller Castells l’executor.

Més informació al dossier directe!cat “L’escàndol dels peatges a l’ombra”