dimarts, 18 de desembre del 2012

Espanya no tindrà el corredor central transpirinenc



Fracassa l'intent del PP i del PSOE perquè la UE declari també prioritari el corredor central transpirinenc


Brussel·les (ACN).- Fracàs de l'intent del PP i del PSOE perquè la Unió Europea declari també prioritari el corredor central transpirinenc. Populars i socialistes només han aconseguit finalment aquest dimarts que el Parlament Europeu aprovi finançar nous estudis de viabilitat sobre el túnel de Canfranc i el tram aragonés rebutjat per Brussel·les. Per 30 vots a favor i només 5 en contra i 5 abstencions, la comissió de Transports de l'Eurocambra ha aprovat al mapa de prioritats proposat per la Comissió Europea l'octubre de l'any passat, que preveu cofinançar amb fons comunitaris fins el 40% del corredor mediterrani fins a Algesires i l'Atlàntic. El ple haurà de ratificar aquesta decisió al gener.
Sense el corredor central transpirinenc, Catalunya nou estat d’Europa a petició urgent d’Espanya  

Dur cop a les pretensions d’Espanya d’aconseguir que la CE considerés prioritari el corredor central transpirinenc. Tal i com van apuntar Oriol Junqueres, en cas que Catalunya esdevingui independent Espanya serà la primera interessada en demanar que formi part d’Europa, costejar-se els arancels del pas de mercaderies per una Catalunya fora d’Europa faria inviable l’economia espanyola. Tant el PP com el PSOE estan seriosament preocupats pel fet que les vies de transport d’Espanya amb Europa passen per Catalunya i el País Basc i en cas de secessió dificultaria en gran mesura deixar-los fora de la UE.


 Tremosa: És una bona notícia per Catalunya

"És una bona notícia per Catalunya que no hagin prosperat cap de les esmenes del PP i del PSOE per modificar aquest mapa", ha celebrat l'eurodiputat de CiU Ramon Tremosa. En "unes negociacions molt intenses" i "a canvi de suports en altres reglaments i directives", populars i socialistes espanyols "només han pogut aconseguir que en el futur la Comissió Europea pugui finançar nous estudis de viabilitat sobre el corredor central, si creu que hi ha valor afegit suficient", ha explicat l'eurodiputat.


Espanya haurà de buscar el 60% dels recursos per a construir el corredor Mediterrani

També l'eurodiputada del PSC Maria Badia ha fet una valoració "positiva" de la votació perquè "el corredor mediterrani podrà obtenir fins a un 40% de finançament europeu per canviar l'ample de via" (de l'ibèric a l'internacional), que "és el nostre principal problema". L'eurodiputada socialista, però, ha advertit que "ara toca fer la feina al Congrés dels diputats" i pressionar el govern espanyol "perquè posi els diners i busqui el finançament privat, aquest 60% que falta". "Des del Parlament Europeu i la Comissió Europea la eina ja està feta, ara lo toca al govern d'Espanya". Badia ha destacat també que el criteri per tenir en compte els aeroports ja no serà el nombre d'habitants de la seva ciutat sinó la quantitat de viatgers, una decisió que, per exemple, beneficiarà l'aeroport de Palma.


L’estudi de viabilitat del túnel de Canfranc és  paper mullat  

L'eurodiputat d'Unió, Salvador Sedó, ha tret importància a l'aprovació de l'esmena que permetrà finançar amb diners europeus estudis de viabilitat sobre la travessia central i ha confiat que, en cas, l'eix mediterrani serà prioritari. "Creiem que en una situació de crisi, i tenint en compte la situació financera de l'Estat, s'ha de prioritzar un corredor mediterrani que és una eina bàsica per a la recuperació i representa el 60% de les exportacions, que és el que ara mateix tiba de l'economia espanyola", ha defensat Sedó. "Estem convençuts que la Comissió Europea prioritzarà la xarxa que realment és important tant per una qüestió econòmica com per una necessitat de fomentar el creixement", ha assegurat l'eurodiputat democratacristià.

PP i PSOE es queden amb un pam de nas

Les esmenes presentades per la socialista aragonesa Inés Ayala i pel popular castellanomanxec Luis De Grandes en cap cas no han aconseguit afegir aquesta travessia central transpirinenca en el mapa de prioritats proposat l'octubre del 2011 per l'eurocomissari de Transports, Siim Kallas. L'Eurocambra ha donat aquest dimarts el seu vist-i-plau a cofinançar amb fins un 40% de fons comunitaris el corredor mediterrani fins a Algesires, i amb un tram que arribarà fins a Sevilla passant per Madrid i Saragossa, i l'Atlàntic.


Tremosa alerta que Rajoy encara pot intentar  ressuscitar el túnel de Canfranc en l’últim tràmit

El ple de l'Eurocambra haurà de ratificar ara aquesta decisió, probablement en la sessió del gener a Estrasburg. L'amplíssima majoria amb què aquest dimarts s'ha aprovat el mapa de Kallas fa preveure que també tiri endavant en la sessió plenària. Posteriorment, els representants del Parlament Europeu, de la Comissió i del Consell hauran de negociar. "Veurem si Espanya pot articular una minoria de bloqueig com per empantanar l'aprovació final", ha advertit Tremosa, que tem que l'executiu de Rajoy encara vulgui intentar 'ressuscitar' el túnel de Canfranc en l'últim tràmit.
 http://www.directe.cat/noticia/266426/espanya-no-tindra-el-corredor-central-transpirinenc?utm_source=directe!cat&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+directecat+%28directe!cat%29&utm_content=Google+International